Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 BMW i5 M60 xDrive

Geschreven door Iwan Kneuts op

Ooit was de BMW M5 de trendsetter die aan de basis lag van een nieuw type auto: de ultraperformante zakenberline. Die rol is voor de i5 M60 xDrive niet meer weggelegd. Maar hij kan nog wel de nieuwe maat der dingen worden.

109.300 €
  • Score redactie 16.70 /20

BMW biedt de 5-Reeks aan met drie soorten aandrijflijnen: mildhybrides, plug-inhybrides en zuiver elektrisch. Dat is mogelijk doordat het model rust op de flexibele CLAR-architectuur waarop ook de 4-Reeks en de 7-Reeks zijn gebaseerd. De i5 M60 xDrive haalt (net zoals de i5 eDrive40 overigens) zijn energie uit een plaatsbesparende hoogspanningsbatterij met een bruikbare inhoud van 81,2 kWh.

Die is ingebouwd in de bodemplaat en helpt op die manier het zwaartepunt te verlagen en de gewichtsverdeling te optimaliseren. Het hele pakket is amper 10,8 centimeter hoog en opgebouwd uit 7 modules: 4 van 72 cellen en 3 van 12 cellen. Die modulaire opbouw heeft het voordeel dat de batterij op maat van de 5-Reeks kan worden gemaakt en kan worden geïntegreerd zonder aan de binnenruimte te knabbelen. 

 M Sport Boost

Voor de i5 M60 xDrive koos BMW standaard voor een interne omvormer van 22 kW (een optie op de i5 eDrive40, die standaard is uitgerust met een 11 kW sterke omvormer). Aan de snellader kan de i5 gelijkstroom met een vermogen tot 205 kW aan, wat betekent dat de hoogspanningsaccu in 30 minuten van 10 naar 80 procent kan worden geladen. Om de efficiëntie en dus de laadsnelheid te garanderen recupereert BMW voor het eerst de warmte-energie van de motoren om de batterij op weg naar een DC-snellader op ideale temperatuur te brengen.

De M60 xDrive neemt achteraan de motor over die ook dienstdoet in de i5 eDrive40 en 340 pk en 430 Nm sterk is. Hij krijgt hier echter assistentie van een tussen de voorwielen gemonteerde motor van 261 pk. Samen levert dat een vermogen van 517 pk bij 8.000 o/m en een maximumkoppel van 795 Nm tussen 0 en 5.000 o/m op. Een output die je tijdelijk nog kunt verhogen tot 601 pk en 820 Nm door in de My Mode Sport de M Sport Boost te activeren – dat doe je door gedurende 0,8 seconden de kleine peddel achter de linkerspaak van het M-sportstuur naar je toe te trekken. Daarop verschijnt de boostindicator in het dashboard en kun je met een stevige trap op het acceleratiepedaal genieten van het maximale koppel en een aangepaste soundtrack. Wil je het helemaal te dol maken, dan kun je ook de launch control activeren.

 My Mode Efficiënt

Aan die andere kant van het spectrum vinden we de ecomodus: de My Mode Efficiënt, zoals BMW dat rijprogramma noemt. Met als allerlaatste reddingsboei voor bestuurders die hun actie­radius sneller zien slinken dan de nog te rijden kilometers, de Max Range-functie: die beperkt de maximumsnelheid tot 90 km/u en schakelt de comfortfuncties uit. Dat wil zeggen dat je het zonder klimaatregeling en stoel- en stuurverwarming moet doen.

Het voordeel is dan weer dat je tot 25 procent aan actieradius kunt winnen. Deze functie kan worden geactiveerd via het iDrive-menu of via de spraaksturing. Een stevige (in dit geval spreekwoordelijke) dot gas of de aanjager voor de voorruit activeren volstaat om de auto opnieuw ‘normaal’ te doen functioneren. En als je écht een punt wil maken, kun je daarvoor ook de M Sport Boost-peddel gebruiken.

  • Geteste versie

  • bmw i5 M60 xDrive

  • Categorieën

    • Grote middenklassers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    601 CV

    Lengte

    5060 m

    Koffervolume

    490 L

    Elektrische batterij

    510 km - 18.4kWh/100km

    83.9 kWh - 22 kW (AC) - 205 kW (DC)

Verwante testen

In dit artikel : BMW, BMW I5

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker