Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Opel Astra Electric (2023) - elektrische versie getest

Geschreven door Hans Dierckx op

De Opel Astra is er nu ook als Electric. AutoGids doet de test met de nieuwe EV-versie.

Concept Opel Astra Electric

Stellantis breidt zijn aanbod elektrische personenwagens snel uit, want de Opel Astra is nu ook te bestellen als Electric. Die EV-versie wordt aan het gamma toegevoegd en heeft dus geen invloed op het aanbod: de varianten met benzinemotor, dieselkrachtbron en plug-inhybride aandrijfgeheel blijven gewoon beschikbaar. Wel interessant: de Opel Astra Electric zal je ook als Tourer kunnen bestellen. De elektrische break beschikt over een maximaal laadvolume van 1.553 liter. 

Net zoals de Peugeot E-308 waarmee ze hun platform delen, rekenen de Opel Astra Electric en Opel Astra Sports Tourer Electric op een aandrijfgeheel dat een 115 kW/156 pk en 270 Nm sterke elektromotor combineert met een batterij van 54 kWh. Hoewel de capaciteit van dat accupakket beperkt is, belooft Rüsselsheim een rijbereik van ongeveer 360 kilometer. Die autonomie wordt bereikt door de opvallend zuinige elektromotor, die niet meer dan 14,9 kWh per 100 kilometer zou verbruiken (WLTP). De Opel Astra Electric kan DC-snelladen aan maximaal 100 kW.

De Belgische prijs van de nieuwe Opel Astra Electric is nog niet bekend, op de Duitse markt gaat deze EV de deur uit gaat voor zo’n 45.000 euro. In België zou het prijskaartje gelijkaardig zijn.

Rijgedrag Opel Astra Electric

Tijdens onze testrit met de nieuwe Opel Astra Electric, op een gevarieerd parcours met zowel stadsverkeer als invalswegen en snelwegen (aan zomerse en dus ideale temperaturen), klokten we effectief af op een gemiddeld stroomverbruik van 12,3 kWh/100 km. Dat is niet minder dan uitmuntend. Omgerekend naar autonomie komen we daarmee op 440 kilometer.

Deze elektrische auto is geen geweldenaar, maar de elektromotor is wel krachtig genoeg om de toch 1,7 ton zware Opel Astra Electric in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen. De maximumsnelheid bedraagt 170 km/u. Door de compacte batterij kon het gewicht laag gehouden worden, al voel je wel dat deze Electric honderden kilo's meer torst dan de instap-Astra met 1.2-benzinemotor. Vooral de schokdemping moet duidelijk een stuk harder werken.

Verdict Opel Astra Electric

De transformatie tot EV is bij de Opel Astra prima geslaagd. We prijzen de keuze voor een eerder bescheiden en vooral zuinige motor, waardoor de modeste batterij toch voldoende autonomie schenkt. Zoals bij alle elektrische auto's blijft de meerprijs van de Opel Astra Electric tegenover een versie met verbrandingsmotor echter aanzienlijk.

Verwante testen

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars