Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vergelijkende test / Minibussen : Samengestelde gezinnen

Ons verdict

Ten opzichte van de vorige Jumpy Multispace en Expert Tepee beschikken de nieuwe Citroën SpaceTourer en Peugeot Traveller over heel wat meer troeven om te overtuigen. Hetzelfde verhaal geldt voor de Toyota ProAce, de derde van de drieling. Hun verschillende koetswerkvarianten en de talrijke indelingsmogelijkheden van het interieur stellen hen in staat om het minibussegment veel breder te dekken en voor elke situatie wel een pasklaar antwoord te bieden, of u nu gezinsvervoer voor een beperkt budget dan wel een vipshuttle of een XXL-monovolume zoekt. Dit trio rijdt dynamisch en leuk, toch wanneer je gewend raakt aan de erg indirecte stuuroverbrenging. Maar eigenlijk legt deze drieling in dit segment een vrijwel foutloos parcours af wat rijplezier betreft. Met hun veiligheidsuitrusting mag dit trio zonder blikken of blozen plaatsnemen naast de premiumspelers, zonder dat het budget daarbij ontspoort. De Citroën, Peugeot en Toyota mogen van ons op het hoogste podiumtrapje. Daarachter volgt de maatstaf waaraan dit hele segment wordt afgemeten: het Volkswagen-busje. Hoewel de T6 budgettair een iets grotere inspanning vergt, is hij toch onklopbaar om een groot gezin mét bagage te vervoeren. Het laatste trapje van ons podium reserveren we voor de Ford Tourneo Custom, een grote jongen die daardoor minder makkelijk te mennen valt dan de Peugeot/Citroën/Toyota. Maar als je eenmaal gewend bent aan zijn hoge zitpositie en zijn XXL-afmetingen, valt zijn wegligging in de smaak, net als de gigantische binnenruimte die je dankzij deze afmetingen verkrijgt. Ford schonk bovendien de nodige aandacht aan de moduleerbaarheid. De Tourneo Custom heeft de Mercedes V-Klasse in zijn zog. Die verspeelt wat punten door zijn instapprijs, die voor gezinnen hoog uitvalt. Toch moeten we tegelijkertijd erkennen dat de Duitser op andere domeinen ontegensprekelijk over grote kwaliteiten beschikt: qua binnenruimte, rijplezier, veiligheid en uitrusting gooit hij erg hoge ogen. Het tegenovergestelde is waar voor de Renault/Opel/Nissan/Fiat-busjes. Die scoren vooral op het vlak van budget. Ze bieden in dit segment het interessantste compromis tussen binnenruimte, het aantal zitplaatsen en de prijs. Jammer genoeg mist het totaalpakket nog wat raffinement om meer aansluiting te vinden bij de sfeer die je in een personenwagen aantreft. De indelingsmogelijkheden zijn beperkt, net als de uitrustingsniveaus. De Hyundai H-1 People is de logische hekkensluiter. Gezinnen zullen deze Koreaanse minibus zeker waarderen voor zijn lichtrijke interieur, zijn goed zittende banken en de kofferinhoud die hij in verhouding tot zijn buitenafmetingen biedt. Maar hij verliest kostbare punten door zijn stilaan verouderde (maar nog altijd dappere) motor, die zowel de fiscale lasten als het verbruik parten speelt. Bovendien is zijn veiligheidsuitrusting niet meer te vergelijken met wat de markt momenteel aanbiedt.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot Traveller

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker