Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Saab 9X Concept uit 2001

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-03-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze Saab 9X Concept uit 2001 op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Saab ging in 2000 een nieuw tijdperk in toen het volledig door General Motors werd ingelijfd, waardoor het Zweedse merk nieuwe horizonten wou verkennen voor zijn toekomstige modellen. Het is in deze context dat de Saab 9X Concept ten tonele verscheen, een "vierdimensionale sportwagen die tart met de conventies van de automobiel". Deze compacte conceptcar neemt de vorm aan van een 2+2-coupé die wat weg heeft van een shooting brake. Met de achterbank neergeklapt kan hij zelfs worden omgevormd tot roadster of zelfs een pick-up!

>> Lees hier al onze 'Terug naar de toekomst'-artikelen

2001 Saab 9X Concept

Sport en recreatie

Met zijn strakke koetswerk en spectaculaire proporties, moest de Saab 9X het gezicht van de Saabs van morgen voorstellen, dat later terug was te vinden op de nieuwe Saab 9-3 en 9-5 met de driedelige grille die aansluit op de koplampen. Hoewel er een X in zijn naam zit, heeft de 9X geen trekken van een SUV. In deze tijd waren die hoge modellen nog niet zo populair, de X stond in dit geval naar zijn segmentoverschrijdend karakter, met zowel sportieve als recreatieve bedoelingen.

Onder de kap zat een royale 3-liter V6 turbo (van GM) met 300 pk en 410 Nm, gekoppeld aan een manuele 6-bak en vierwielaandrijving. Op een gewicht van 1,33 ton was deze cavalerie voldoende voor puike prestaties, met een 0-tot-100 km/u in 5,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. 

2001 Saab 9X Concept

Maar de 9X onderscheidde zich vooral met de modulariteit van zijn achterpartij. In zijn basisvorm is het een 2+2 shooting brake. Maar het dak heeft 2 verwijderbare glazen panelen die in een speciale ruimte konden worden opgeborgen, waarmee deze conceptcar verandert in een roadster om in de open lucht te genieten van het autorijden. 

Dat is nog niet zo speciaal. Maar leg je de achterbank plat, dan neemt het koffervolume toe tot 600 liter, genoeg voor een lange roadtrip of om de dichtstbijzijnde Zweedse meubelgigant leeg te plunderen. Indien nodig kon de achterklep worden verlaagd en de vloer worden verlengd om te genieten van een open laadruimte, die ook zeer praktisch is voor het laden van een fiets of een surfplank. Kortom, een lifestylemodel dat een commerciële carrière had verdiend. Helaas mocht het niet zo zijn, want boze stiefmoeder GM ontnam de ontwerpers en ingenieurs van Saab dit plezier.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten