Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Gelukkig verjaardag: Aston Martin V8 Vantage 'V550' blaast 30 kaarsjes uit

Geschreven door Laurent Blairon op 17-11-2023

In 2023 mag een van de meest markante Aston Martin-modellen 30 kaarsjes uitblazen: de V550-versie van de V8 Vantage.

Begin jaren 90 stond Aston Martin er financieel niet goed voor. Maar het Britse merk liet zich niet in de hoek drummen en maakte reclame met enkele buitengewone auto's. Zoals de in 1992 op de Birmingham Motor Show voorgestelde V8 Vantage V550, een technisch en stilistisch hoogstandje. Hij werd gepresenteerd als de superieure versie van de Virage, hoewel maar weinig onderdelen hetzelfde bleven. In 1993, dus 30 jaar geleden, namen de eerste klanten hun exemplaar in ontvangst.

Die Aston Martin V8 Vantage V550 kreeg al snel lovende kritieken van de pers, die onder de indruk was van de sensaties die de machine uitstraalde. De hier door twee Eaton-compressors geholpen V8 kreeg een cilinderinhoud van 5.340 cc en beloofde een piekvermogen van 550 pk, maar liefst 220 pk meer dan de 'gewone' Virage. Het blok kreeg ook een specifieke Bosch-brandstofinjectie.

1993 Aston Martin V8 Vantage V550

Gigantische remmen

De 550 pk van de deze Aston Martin V8 Vantage werden op de achterwielen gezet via een handgeschakelde zesversnellingsbak met erg korte overbrengingsverhoudingen (met uitzondering van een zeer lange zesde versnelling).  Een mechanisch sperdifferentieel was het enige 'hulpje' om deze furie een beetje in toom te houden, voor de nod!ge stopkracht zorgden remmen van AP-makelij. De schijven voor- en achteraan waren respectievelijk 362 en 310 mm groot, geen enkele productiewagen had toen grotere exemplaren. De banden waren 18-duimsexemplaren.

Esthetisch gezien valt de Aston Martin V8 Vantage V550 op door zijn specifieke designdetails, zoals de zes koplampen in twee rijen van drie en de vier ronde achterlichten. Binnenin is het een en al traditionele Britse luxe: Wilton-tapijten, Connolly-leder, elektrisch verstelbare stoelen en wortelnotenhout zorgen ervoord dat de inzittenden in een zeer chique ambiance baden. Het enige minpuntje was het lelijke vierspaaksstuur dat een airbag bevatte, destijds een primeur voor Aston Martin.

1993 Aston Martin V8 Vantage V550

Zwaar en dorstig, maar snel

De V550 is geen lichtgewicht. Met een lengte van 4,74 m (en een wielbasis van 2,61 m) weegt deze Aston Martin 1.990 kg, maar die massa weerhoudt hem er niet van om in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten en een officiële topsnelheid van 299 km/u te noteren - al zou hij in de praktijk nog een stuk sneller zijn.

In zijn tijd was de V550 een uniek monster. De Porsche 911 Turbo uit die tijd was gemakkelijker te gebruiken, maar minder exclusief. Supercars zoals de Lamborghini Diablo, Ferrari 512 TR en Jaguar XJ220 konden de topsnelheid overtreffen, maar geen van allen kon 4 mensen vervoeren zoals de Aston Martin. 

1993 Aston Martin V8 Vantage V550

Prijskaartje en oplage

Maar zoals alle auto's uit die tijd heeft ook deze auto zijn criticasters. Zijn springerige weggedrag was niet geruststellend op de limiet: zie de Aston Martin V8 Vantage V550 als een temperamentvolle atleet die alleen door deskundige en moedige handen kon worden bestuurd. Bovendien dook het brandstofverbruik nauwelijks onder de 27 liter/100 km en verslond hij banden, om nog maar te zwijgen van het veeleisende onderhoud. Hij is voor Aston Martin wat de Diablo was voor Lamborghini: een extreem beest, een beetje gek en vol gebreken, maar gevaarlijk vertederend... 

Destijds hing er een prijskaartje van 177.000 pond aan de V550, omgerekend naar vandaag vergelijkbaar met ongeveer 500.000 euro. Dat verklaart meteen waarop de oplage Aston Martin bleef steken op 239 exemplaren. Ze werden met de hand gebouwd tussen 1993 en 1999 in het historische hoofdkwartier in Newport Pagnell.

 

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten