Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / BMW 1-Reeks: In het gelid

De 1-Reeks is niet BMW’s eerste voorwieltrekker, maar het is wel de eerste keer dat een symboolmodel van het merk overstapt van achter- naar voorwielaandrijving. Een detail?

49.200 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Wat er verandert

De 1-Reeks is niet langer de uitzondering – en de speelvogel – in zijn segment door zijn achterwielaandrijving. Net zoals de rest is hij overgestapt op voorwielaandrijving. Een verandering waar veel reactie op komt. BMW verzekert ons nochtans dat dit voor een groot deel van de klanten maar weinig uitmaakt. Sommigen van hen zouden trouwens pas ontdekt hebben dat hun ‘oude’ 1-Reeks zijn achterwielen aandrijft toen ze met de eerste sneeuwbui werden geconfronteerd. Toch belooft de constructeur een dynamisch weggedrag, om sceptici te overtuigen. Is dat gelukt? In ieder geval heeft de constructeur daartoe een nieuw elektronisch rijhulpsysteem ontwikkeld voor het UKL-platform: ARB (Actornahe Radschlupf Begrenzung). Deze wielspinbeperking is geleend bij de i3s en moet onderstuur verminderen door rechtstreeks in te grijpen op het motortoerental in plaats van via de dynamische stabiliteitscontrole DSC. Bovendien krijgen alle versies een meerarmige achteras.

Hoe hij rijdt

De M135i is de meest sportieve met zijn drukgevoede tweeliter-viercilinder van 306 pk. Hij is uitgerust met de vierwielaandrijving xDrive, die nu echter vooral de vooras aandrijft (maximale koppelverdeling van 50-50), en met een Torsen-differentieel. Op de wegen rond München toonde de M135i (CO2-normuitstoot van 155 g/km) meteen zijn dynamisch potentieel met een motor die erg alert reageert. Op het eerste stukje Autobahn tikte de teller heel vlot de 200 km/u aan. En op het Beierse platteland konden we nagaan of de vijfdeurs ons enthousiasme kon wekken. De auto volgt de aanwijzingen van de orkestmeester zonder valse noten. De voortrein kan weliswaar naar onderstuur gaan neigen, maar bij het minste teken van onnauwkeurigheid slaat de 1-Reeks terug met een achteras die hem weer de juiste richting uitstuurt. Dat komt omdat de M135i naast op de ARB-functie ook kan rekenen op de xDrive-vierwielaandrijving, die in 250 milliseconden kan reageren.

De 118d met zijn tweeliter-diesel toont een heel ander en uiteraard minder speels karakter. 150 pk is echter al een mooie paardenstal voor veelzijdig gebruik. Bij het minste teken van onderstuur zal de ARB-functie de auto voorzichtig afremmen zodat hij weer het juiste traject kiest. De motorklank is rauw aan de buitenkant, maar in het interieur doen de lagen geluiddemping gelukkig hun werk. De 118d heeft geen automaat met koppelomvormer, maar wel een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, die zich bij normaal gebruik moeilijk op een foutje laat betrappen. Het gemiddelde verbruik tijdens onze test, waarbij het er soms stevig aan toe ging, bleef steken op 6,1 l/100 km. Met de anticiperende rijstijl van een goed huisvader moet het echter mogelijk zijn onder de 5 l/100 km te geraken.

Budget en concurrentie

Deze BMW komt tegenover de Audi A3 en de Mercedes A-Klasse te staan, en kan zich niet langer van die rivalen onderscheiden door zijn achterwielaandrijving. Daarmee wordt hij dus een keuzemogelijkheid zoals een andere, waar bijvoorbeeld ook de Mazda 3, Ford Focus of Peugeot 308 bij horen. De 1-Reeks komt eind september op de markt, met prijzen vanaf 26.950 euro voor de 3-cilinder 118i en vanaf 27.950 euro voor de 3-cilinder 116d. De 118d met automaat kost al 31.600 euro, terwijl de M135i minstens 49.200 euro vergt, uiteraard zonder (talrijke) opties.

Ons verdict

Als je een van de onderscheidende eigenschappen van een populair model wegneemt, vormt dat uiteraard een risico. Toch gelooft BMW dat de 1-Reeks de overstap van achter- naar voorwielaandrijving aankan. Liefhebbers van het betere driftwerk en van een levendige achtertrein zullen deze evolutie met een scheef oog bekijken, maar voor de rest van de mensen blijft de 1-Reeks een moderne auto die plezierig en geruststellender rijdt. Het Freude am Fahren mag dan wel een beetje van zijn glans verloren zijn, maar met de M135i is het nog steeds van de partij, zowel onder de motorkap als qua chassis. Nu alleen nog wennen aan dat nieuwe radiatorrooster…

In dit artikel : BMW, BMW 1 Reeks

Geschreven door op