Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi A3 Berline is bijna een A4

Verwachte lancering : 01-09-2020

Geschreven door Xavier Daffe op 21-04-2020

Na de onthulling van de Sportback maken we nu ook kennis met de Audi A3 Berline. Die werd niet alleen groter, maar ook luxueuzer, zodat hij stilaan in het vaarwater komt van de A4.

De nieuwe A3 Sportback had normaal gezien zijn publieksvoorstelling moeten beleven op het salon van Genève, maar daar stak de coronacrisis een stokje voor. Audi maakte duidelijk dat de vierdeursversie niet lang op zich zou laten wachten. Een logische uitbreiding van het gamma, dat in de toekomst mogelijk ook nog een vier- of vijfdeurscoupéafgeleide zal verwelkomen. De driedeurs en de cabrio keren echter niet meer terug.

Deze tweede generatie van de A3 Berline is 4 centimeter langer dan zijn voorganger en daarmee op de kop af 4,50 meter lang (15 centimeter meer dan de Sportback). De wielbasis is daarentegen identiek gebleven. Tegelijkertijd is de nieuwe A3 Berline ook 2 centimeter breder en 1 centimeter hoger, wat volgens Audi de hoofdruimte binnenin ten goede komt: die neemt voorin met 2 centimeter toe, mede doordat de voorstoelen lager ingeplant staan. De koffer is nog altijd even groot als voordien: 425 liter.

2020 - Audi A3 Berline

Design

Stilistisch volgt de A3 Berline uiteraard min of meer hetzelfde recept als de Sportback, met uitzondering van de specifieke lichtsignatuur van de optionele matrix-ledkoplampen (Matrix LED Technology) en hun vijftien diodes. In zijaanzicht bekeken valt op dat de Berline in tegenstelling tot de Sportback niet kiest voor een oplopende gordellijn, maar die horizontaal houdt, om zijn klassiekere drievolumeprofiel te benadrukken. De daklijn begint vanaf de B-stijl zachtjes af te lopen, om de overgangen vloeiender te maken. Het kofferdeksel mondt uit in een kleine spoiler, die je ook in koolstofvezel kunt bestellen.

In elk geval is er geen twijfel mogelijk: hoewel de algemene vormen klassiek blijven, ziet de A3 Berline er gelikt en standingvol uit. Tegelijkertijd is hij ook beter gestroomlijnd dan zijn voorganger, want de luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) zakt van 0,29 naar 0,25. Dat is mede de verdienste van gestuurde kleppen in het radiatorrooster, die de geleiding van de luchtstroom beter kunnen aanpassen aan de vereisten van het moment.

Connectiviteit

Vanzelfsprekend neemt de vierdeurs alle technologische innovaties over van de Sportback, te beginnen bij zijn dashboard, voorzien van een groot aanraakscherm van 10,1 duim dat lichtjes naar de bestuurder is gericht, om het gebruiksgemak te verbeteren. Achter het stuur bevindt zich in alle versies een digitale instrumentencluster van 10,2 duim. Kies je voor de optie Virtual Cockpit Plus, dan neemt de diameter ervan toe tot 12,3 duim en kun je kiezen uit verschillende weergaves.

Achter de schermen schakelde de A3 over op de module MIB3, die volgens Audi tien keer sneller werkt dan zijn voorganger, de MIB2. Net als de Sportback beschikt de A3 Berline over Car2X-communicatietechnologie, al zal die pas écht haar nut bewijzen zodra er voldoende auto’s met deze functie rondrijden.

2020 - Audi A3 Berline

Techniek

In afwachting van de plug-inhybrideversies is het motorenpalet vrij traditioneel. In eerste instantie bestaat het benzineaanbod enkel uit de 35 TFSI op benzine: een 1.5 van 150 pk met cilinderuitschakeling. Hij is gekoppeld aan een manuele zesbak of een S-Tronic met zeven verhoudingen, en in dat tweede geval voorzien van een microhybride ondersteuning op een spanning van 48 volt. De enige diesel op dit moment is de tweeliter van eveneens 150 pk (35 TDI). Binnen afzienbare tijd zou dat duo het gezelschap moeten krijgen van een 30 TDI (tweeliter van 116 pk) en een 30 TFSI, waarbij ook die eenliter-benzine recht heeft op een licht elektrische ondersteuning.

Wat het onderstel betreft, staat de A3 Berline standaard op een passieve ophanging, met de mogelijkheid een harder sportchassis te bestellen. Ook gestuurde schokdempers zijn mogelijk. Ze bieden een bredere keuze afstellingen dan vroeger, van meer comfortabel tot meer dynamisch. De Audi Drive Select-functie beïnvloedt daarnaast ook de respons van het gaspedaal en de reacties van het stuur met variabele tandheugel.

Prijs en concurrentie

Bij ons is het nog even wachten, maar in Duitsland kun je de A3 Berline al bestellen. De 30 TFSI kost er 27.700 euro, de 35 TFSI 29.800 euro. Gelet op het drievolumeprofiel zijn de meest voor de hand liggende rivalen de BMW 2-Reeks Gran Coupé (4,53 meter) en de Mercedes A-Klasse Berline (4,55 meter).

Los daarvan zijn ook andere merken bezig hun middenklasser op te waarderen (ook qua prijs), en dus zou je ook een Hyundai i30 Fastback (4,46 meter) of een Mazda 3 Sedan (4,66 meter) als concurrenten kunnen zien. Zelfs een Toyota Corolla Berline (4,63 m) komt met wat goede wil in aanmerking.

2020 - Audi A3 Berline

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten