Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Lifestyle / De garage – Ford GT40

Geschreven door Ken Divjak op 13-01-2023

In onze rubriek 'De garage' stellen autoliefhebbers hun trots op wielen voor. Deze keer: de Ford GT40 van Guy De Baer.

Mocht deze specifieke GT40 een belletje doen rinkelen, dan kan dat verschillende redenen hebben. Guy De Baer betwist er om te beginnen sinds 2007 de Belcar Historic Cup mee, maar leende zijn Gulf in 2014 ook uit aan de expo 70 Jaar Merckx & Ickx op de Heizel. “Dat was best een bijzonder verhaal”, herinnert de Sint-Niklazenaar zich.

“Ik had de organisator laten weten dat ik mijn racewagen geen zes maanden kon missen, maar Jacky stond erop dat de auto toch tijdelijk geëxposeerd zou worden. Tijdens de Le Mans ’69 Revival op Francorchamps in 2019 kwam hij me bedanken, omdat we de nummer 6 zo goed onderhielden. En Vanina Ickx was erg geëmotioneerd na een rondje Spa met deze GT40. Vandaar ook dat Jacky hem vooraan wilde signeren.”

Getrouwe kopie

Deze bolide is dan ook de meest getrouwe kopie van de echte nummer 6 die Le Mans in 1969 won met Ickx en Jackie Oliver als piloten. “Het originele chassis staat in de States, dit exemplaar komt uit de privécollectie van Jean Blaton alias Jean Beurlys, de gerenommeerde Belgische Le Mans-piloot wiens nicht de eerste vrouw van Jacky was.”

Dat Guy er zijn kinderdroom mee kon verwezenlijken, was dan ook pure euforie. “Op mijn zestiende heb ik de aankomst van de 24 uren van Le Mans live op tv gezien. In 2006 heb ik mijn droomwagen eindelijk kunnen kopen. Voor mij is het een eer om ermee te mogen rijden, voor het publiek een plezier om naar te kijken. Vandaar ook dat ik nooit het onderste uit de kan haal, want dan is het vroeg of laat gedaan met de pret.”

350 pk

De kan in kwestie is een 5 liter grote Ford V8 met nu 350 pk, vermits de originele motor in 2010 in de soep draaide. “Een geluk bij een ongeluk”, zegt hij daarover, “want niemand wist precies wat er in zat of hoeveel vermogen er was. Zo ging dat nu eenmaal in die tijd.”

Als het moment ooit komt om afscheid te nemen van zijn GT40 Gulf, dan heeft de 69-jarige eigenlijk maar één wens: dat de wagen in België blijft waar hij besteld werd en altijd gebleven is. “Dat ben ik aan Jacky en wijlen Jean verschuldigd”, besluit Guy als een echte gentleman driver.

Foto's: © Dennis Noten

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten