Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / ROADTRIP - Wat vind ik van de Ford Transit Custom Nugget Plus?

Geschreven door Olivier Duquesne op

Campervans zoals de Ford Transit Custom Nugget Plus zijn in de mode. Maar wat vindt AutoGids-redacteur Olivier Duquesne van deze kampeerwagen? Hij zocht het uit tijdens een familievakantie naar Vresse-sur-Semois.

Slaapzakken, mijn Italiaanse koffiezet, wat proviand en natuurlijk bestek en keukengerei. Kleding en toiletpapier niet vergeten, nog snel een playlist samenstellen en we zijn klaar voor een weekendje weg met de Ford Transit Custom Nugget Plus.

Mijn vrouw, mijn dochter en ik zetten koers naar Vresse-sur-Semois, waar we een plekje gereserveerd hebben op een charmante plattelandscamping. Het is geen Volkswagen California, toch vertrekken we in een sfeertje van veel Peace en wat Love.

Waterlek

We zijn amper vertrokken en er duikt reeds een probleem op. Het controlescherm van de Ford Transit Custom Nugget Plus geeft immers aan dat de watertank van 42 liter leeg is. Heeft er iemand met de afsluitklep gerommeld, misschien. We gaan op onderzoek en na wat prutsen aan leidingen en kraantjes kunnen we het reservoir opnieuw vullen. 

De handrem van de Ford Transit Custom Nugget Plus vraagt wat gewenning, want je moet de hendel eerst optillen, vervolgens op de knop drukken en vervolgens weer laten zakken. Zo kan je de handrem niet per ongeluk ontgrendelen wanneer je over de stoelen klautert.

Aan het rijden met de Ford Transit Custom Nugget Plus raak ik sneller gewend. Deze campervan is iets meer dan 2 meter hoog, maar stuur verder zowat hetzelfde als andere bestelwagens van dit formaat. De handgeschakelde versnellingsbak is handig geplaatst, maar de linker voetsteun is wat hoog, waardoor je voet al snel onder het koppelingspedaal komt te zitten.

De Sync 3-navigatie van de Ford Transit Custom Nugget Plus doet zijn werk en Vresse-sur-Semois komt steeds dichterbij, met onderweg wat lichte ergernis over de werking van de actieve cruisecontrole. De 150 pk sterke dieselmotor heeft geen enkele moeite met het gewicht van deze campervan, maar het windgeruis rond het koetswerk gaat wel vervelen. We zetten de muziek wat luider, maar dat gaat enkel voorin. Achterin is er van luidsprekers geen sprake.

Bier is plezier

File op de kruising van de E19 en de 154, dus schakelen we over op plan B. We slaan af naar de N25 en de E411, daarna maant de Life Traffic Information ons aan de snelweg te verlaten en door Namen te rijden. Maar daar loopt het verkeer uiteraard ook in het honderd. Onze hongerige magen vragen om een pitstop en even later eten we onze buikjes rond in een frietkot. We sturen de Ford Transit Custom Nugget Plus terug naar de E411, waar we de verkoolde resten van een volledig uitgebrande vrachtwagen passeren.

De files zijn opgelost en we rijden weer. We verlaten de snelweg in Wellin en sturen de Ford Transit Custom Nugget Plus over de kronkelwegen van de Famenne richting Vresse-sur-Semois. Op de smalle banen is de campervan minder op zijn gemak, met veel rolbewegingen van het hoge koetswerk. We laten het tempo een beetje zaken en cruisen rustig richting eindbestemming, tot we plots in de remmen moeten voor een overstekende everzwijnen. We zijn niet ver meer.

De regenwolken zijn verdwenen en op het kampterrein brandt het kampvuur onder een prachtige sterrenhemel. We worden verwelkomd door Evelien, de eigenares van de camping. Ze verwarmt ons met haar vriendelijkheid en haar uitgebreide bierkaart...  Tijd om te gaan slapen. Het is warm genoeg, zodat we de blower niet hoeven activeren. Dat slaapt toch net iets lekkerder...

We lichten het dak van de Ford Transit Custom Nugget Plus, een operatie die niet meer dan 10 seconden in beslag neemt. Mijn dochter is gesteld voor de nacht. Voor ons is de transformatie wat ingewikkelder, want de stoelen laten zich niet zomaar omvormen tot een dubbel bed. Bovendien liggen we niet zo lekker, in tegenstelling tot dochterlief die in de luxueuze torenkamer vertoeft. Het klaternde water van de Semois, de regen die 's nachts op het koetswerk beukt en de pompende muziek van een busje even verderop... we hebben al betere nachten gehad. 's Morgens lijkt het alsof we gekielhaald werden.

Koffie to the rescue

Geradbraakt zoeken we naar de koffiezet. Alleen geeft het gasvuur niet thuis. Even later blijkt de gasfles van 2,8 kilogram te ontbreken. Je zou voor minder een ochtendhumeur krijgen. We pakken snel in en trekken naar het centrum. Al is 'snel' een relatief begrip wanneer je de slaapvertrekken weer in hun oorspronkelijke staat moet duwen, trekken en plooien. Even later staat de Ford Transit Custom Nugget Plus voor een leuke ontbijtzaak, waar we hete koffie, dampende pannenkoeken en vers vruchtensap krijgen. We kunnen weer lachen.

Nu de inwendige mens versterkt is, trekken we naar de Franse Ardennen en de Avesnois. We stoppen bij zowel de bakker als de kruidenier voor de picknick, die bestaat uit traditioneel stokbrood, Hollandse kaas en een terrine van wild zwijn - daar hadden we zin in gekregen nadat we ternauwernood konden stoppen voor die everzwijnen gisteren. Rond de middag zetten we de Ford Transit Custom Nugget Plus aan de kant, activeren we de verwarming en testen het toilet. De drietrapsspoeling (trekken, blauwe knop en weer trekken) werkt proper en houdt vieze geurtjes buiten.

We bereiken Maubeuge en vervolgens Valenciennes en Lille via de meest directe route en de snelweg naar Moeskroen, waar vrienden een verjaardagsfeestje vierden. De boordcomputer van de Ford Transit Custom Nugget Plus staat nu al een tijdje op een gemiddelde van 8,5 liter per 100 kilometer, waardoor we nog niet meteen aan tanken toe zijn. Toch houden we even halt om een beetje te experimenteren met de mogelijkheden van deze campervan, van de keuken en de koelkast over de opvouwbare wastafel tot de douche, die desgewenst warm water spuwt. Toch besluiten we de gastenkamer te nemen, dochterlief brengt de nacht wel in de Ford Transit Custom Nugget Plus door. 

Een korte nacht en weer tijd om naar huis te gaan. Nog een keertje aan de slag met het opvouwdak en de zetels, maar oefening baart kunst. Dat kamperen heeft ons wel zin doen krijgen in echt eten, dus parkeren we de Ford Transit Custom Nugget Plus op het plein van Saint-Amand-les-Eaux en gaan we op zoek naar een fatsoenlijk restaurant. Ook dat is kamperen.

Dus?

Met twee is zo'n campervan geweldig. Je hoeft enkel een mooie camping of een afgelopen plek te zoeken om van wat authentieke vrijheid te genieten. Dat komt wel niet gratis, want met een prijskaartje van ongeveer 50.000 euro verkoopt de Ford Transit Custom Nugget Plus zijn huid best duur. Je moet er dus al vaak op uittrekken om dat bedrag terug te verdienenen.

En je moet tegen een stootje kunnen, want een hotelbed slaapt hoe dan ook beter. Verder blijven de opofferingen beperkt, want zowel het rijgedrag en het comfort als de prestaties en het verbruik van deze campervan vallen uitstekend mee. Je moet enkel durven te onthaasten...

 

Verwante testen

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars