De Plus Six heeft zijn opvolger. Waarbij die Supersport vertrekt vanuit dezelfde insteek, maar dan met een uitvoering die op quasi elk vlak is verbeterd. Morgan vindt zijn vlaggenschip zelfs zo goed geworden dat het voorzichtig durft poneren dat de Supersport meer is dan een 'derde wagen'. Je weet wel, het rollend materieel dat de welstellenden dezer aarde buiten halen op speciale gelegenheden. Maar dat dus voor de rest van het jaar geparkeerd staat.
Door zijn toegenomen praktische inzetbaarheid en grotere rijgemak zouden eigenaars sneller naar de sleutels van hun Supersport moeten grijpen. AutoGids reed naar Malvern om het uit te zoeken.
Design Morgan Supersport (2025)
Uiteraard is de ondertoon van het design - met de gesculpteerde wielkasten, de ronde koplampen en de hoefijzergrille - nog altijd zeer klassiek. Zij het dat er hedendaagse toetsen door geboetseerd zitten die de 4,1 meter lange, 1,8 meter brede en 1,3 meter hoge koets toch ook nieuwerwets doen ogen. We verwijzen graag naar de ledkoplampen met geïntegreerde richtingaanwijzers of de zwarte luchthappers in de neus.
Een geslaagde symbiose, al wordt het nooit zo mooi als de Midsummer. Een door Pininfarina ontworpen speciale reeks op 50 stuks die als designvoorzet diende voor de Supersport. Beide Morgans delen dus heel wat stijlelementen. Op het dak na dan. Wat volgens ons ook de hoofdreden is voor de lichte dissymmetrie van de Supersport.

Het maakt daarbij niet eens uit of je voor de carbon hardtop gaat dan wel voor het stoffen klapdak. Beide wringen met die lange neus, korte overhang en kleine ruitjes. Nu, je hoeft ook niet per se de keuze te maken, wie dat wil kan beide dakconstructies geleverd krijgen.
Volg je de daklijn naar beneden, dan stoot je op nog een nieuwigheid. Nu ja nieuw. De zijruiten zien er nog wel gelijkaardig uit, maar ze sluiten voortaan een stuk beter aan bij de dakrand (toch van de hardtop), terwijl ze ook makkelijker te verwijderen vallen. Even de deurhendel doortrekken volstaat om de sloten te ontgrendelen. Waarna je de ruitjes uit de portieren heft, in de opbergzak schuift en die tas vervolgens in de koffer past.
Interieur en koffer Morgan Supersport (2025)
Herlees het laatste stuk van de vorige zin nog eens. Want het mag dan al heel futiel lijken, Morgans met een koffer zijn een zeldzaamheid (wat dus nieuwigheid nummer twee is). Het feit dat je je weekendtas - veel meer past er niet in, al helemaal niet als je er ook de zijruiten in hebt opgeborgen - gewoon achterin de Supersport kan leggen in plaats van het te moeten vastsjorren op een bagagerek moet je evenzeer zien in het teken van de vooruitgang.
Het classicistisch modernisme tekent zich verder af in het interieur. Uiteraard komt het leder uitsluitend van Schotse stieren. En door de nerven van de verschillende houtpanelen liep ooit sap. Natuurlijke materialen die met zorg en oog voor detail in elkaar worden gezet. Zoals dat altijd al is geweest.

Al laat Morgan tegelijk ook ruimte voor hedendaagse technologie. Zoals Bluetooth. Of een Sennheiser-geluidsinstallatie. Ja, zelfs een inductielader behoort tot de mogelijkheden. Allemaal handig verstopt in en achter de traditionele dashboardlayout. Een principe dat evenwel met zijn beperkingen komt.
Gezien (aanraak)schermen niet in de methodologie passen, is bijvoorbeeld een ingebouwde navigatie uitgesloten. Zelfs je radiozender valt niet visueel te consulteren. De digitale tellerpartij is de enige uitzondering die wordt gemaakt. Al ziet ook die zich geflankeerd door een stel analoge Smiths-tellers. Die, kwestie van de cirkel rond te maken, terugvallen op de binaire CAN-bus input om hun naalden correct te positioneren.
Motoren en prestaties Morgan Supersport (2025)
Alles wat Morgan veranderde aan het onderstel van gebonden aluminium gebeurde in dienst van de 3 liter-zes-in-lijn die opnieuw bij BMW wordt ingekocht. Zodat die zijn 340 pk en 500 Nm nog makkelijker af kan geven aan de achterwielen. De ZF-achttrapsautomaat – wat eveneens de typeschakelaar is voor deze B58, zij het in deze met een specifieke Morgan-afstelling – zorgt er daarbij voor dat de 3 liter nooit uit zijn ideale toerenband valt.
Als we je vervolgens vertellen dat de Supersport amper een ton op de bascule zet (1.170 kilo om precies te zijn), zal het allicht niet verbazen dat de snelheid waarmee de roadster richting einder knalt bijzonder indrukwekkend is. Kwestie van dat ook even met wat cijferwerk te onderschrijven: van 0 naar 100 km/u amper duurt amper 3,9 seconden.

Wie dapper genoeg is, kan nadien die rush volhouden tot 267 km/u. Waarbij we een ineens een must have noteren voor op de bestelbon: met de optionele Active Sports Exhaust klinkt die sprint immers even indrukwekkend als hij voelt.
Zowel motor als automaat vallen trouwens in drie standen in te stellen. Starten doe je in Normal. Sport selecteer je door de automaathendel opzij te duwen, voor Sport Plus duw je op de knop op de middentunnel. Elk programma komt met een uitgesproken karakter waarbij de meest gemoedelijk vooral schakellui op het koppel zal teren daar waar de meest uitgelaten setting voornamelijk wil kamperen in de rode zone, met de achttraps steeds in opperste staat van paraatheid.
Rijgedrag en comfort Morgan Supersport (2025)
De Supersport snijdt door kronkels als een mes door boter. Het is ronduit verbluffend hoe makkelijk dit ding zijn toch behoorlijk lange neus naar de apex steekt. Alsof elke bocht die zich aandient al in het memorie van deze roadster zit. Het enthousiasme is zelfs van dien aard dat we een aantal keer rakelings langs de boordstenen scheren.
Dat we er uiteindelijk geen stukken splitter hebben achtergelaten danken we volledig aan de verbeterde bekrachtiging. In het nieuwe CVX-chassis kreeg de stuurstang een nieuwe plek waardoor de voorwielen 13 procent sneller reageren op de input die je ze geeft. Al helpt het evenzeer dat je via die fijne naaf in je handen elke put, steen dan wel twijg leest die onder de Michelin Pilot Sport 5’s passeert. Naast sneller verlopen die stuurcorrecties daardoor ook preciezer.
De eerlijkheid gebiedt wel te melden dat ons testexemplaar was voorzien van het optionele Dynamic Handling Pack dat via een stel instelbare Nitron-dempers (die zich in 24 trappen laten instellen, waarbij 1 plankhard is en 24 zo los mogelijk) de dubbele driehoeken rondom nog iets strakker op het asfalt plant.

De gesmede 19-duims Aerolite-velgen die aan de veerpoten hingen deden eveneens hun duit in de zak door maar 9,7 kilo per stuk op de weegschaal te zetten. Of dus een hele hap aan onafgeveerde massa minder dan waar de Plus Six destijds mee af moest rekenen.
Het eveneens optionele sper hadden we dan weer niet. Hoewel we dat tijdens onze testrit niet per se hebben gemist – de achterkant volgt naadloos de richting die je uitstuurt - zou dat voor ons wel het eerste vinkje zijn op de bestelbon. We vermoeden dat met dat differentieel de Supersport nog net dat tikkeltje scherper de bocht om zou kunnen. Voor mocht je het mes écht graag tussen de tanden willen.
Al extraatje dus, voor die zotte zondag dat je de kolder in de kop krijgt. Want, voor alle duidelijkheid, de Supersport is en blijft in de eerste plaats een GT. Met dus ook de nodige aandacht voor het comfort. Oneffenheden worden droog maar behaaglijk opgevangen en in snelle doordraaiers voel je – ondanks de antirolstangen voor- en achteraan - de koets licht meerollen. Wat het voor de chauffeur en zijn passagier niet iets aangenamer maakt de G-krachten te verwerken.
Prijs Morgan Supersport (2025)
Een daily driver zouden we er nog altijd niet in zoeken, daarvoor ontbeert de Supersport het praktisch gemak. Maar in het genre vor dabei – een categorie waar bijvoorbeeld ook de Porsche 718 Boxster Spyder of de Lotus Emira resideert – zien we de Morgan zijn plek wel opeisen.
Als je daar tenminste de gevraagde 138.666 euro voor veil hebt. Een bedrag dat nog stevig op kan lopen als je je Morgan verregaand begint te personaliseren of optalloort met de opties die we daarnet hebben genoemd. Hoe dan ook vergt de Supersport een serieuze investering.
Een som waar je dan wel meteen de nodige exclusiviteit voor koopt. Omdat je de Supersport een pak minder zal zien in het straatbeeld, maar evengoed omdat Morgan er maar 200 per jaar kan bouwen.
Conclusie Morgan Supersport (2025)
Lang geleden dat we autorijden nog eens zo puur hebben ervaren. En net daar schuilt de grote meerwaarde van de Supersport. Dit is een GT die je de nostalgie belooft van de roadsters van weleer, gekoppeld aan het rijgemak van vandaag. Waardoor je optimaal kan genieten van de elementen en de manier waarop de zes-in-lijn je daardoor jast. Mocht dat niet genoeg zijn: hij komt nu ook met een koffer.
Foto's: Lennen Descamps