Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hummer is terug als elektrische pick-up

Geschreven door Klaas Janssens op 21-10-2020

De Hummer maakt een comeback, maar dan als elektrische terreinwagen. Net zoals bij zijn militair geïnspireerde voorgangers combineert GMC hoekige vormen met indrukwekkende specificaties en bovengemiddelde off-roadvaardigheden.

De GMC Hummer EV is een pick-up met een dubbele cabine en een afneembaar targadak. Het geblokte koetswerkontwerp is duidelijke geïnspireerd door dat van de H1, de H2 en de H3. Hoewel het dashboard analoge tellers weert, knipoogt ook de vormgeving van het interieur naar dat van zijn voorgangers. De elektrische aandrijflijn met twee of drie elektromotoren moet voor superieure terreinprestaties zorgen. De Hummer beschikt over vierwielsturing met een zogeheten krabmodus, waardoor de off-roader zich diagonaal kan verplaatsen. De terreinbanden zijn van Goodyear-makelij en zijn 35 inch groot. Een heleboel camera's moeten ervoor zorgen dat je het koetswerk niet beschadigt tijdens het betere 4x4-werk.

Meer dan 1.000 pk!

De Hummer EV maakt niet alleen indruk met zijn geblokte koetswerk of zijn digitale dashboard, ook zijn aandrijflijn belooft veel goeds. De elektrisch aangedreven terreinwagen komt immers op de markt met drie elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van dik 1.000 pk. De sprint van 0 naar 100 km/u zou niet langer dan 3 seconden duren. Intussen zorgt het zogeheten Ultium-batterijpakket voor een rijbereik van zo'n 565 kilometer (EPA). Snelladen kan aan 350 kW. De Hummer EV zou nog dit jaar op de Amerikaanse markt verschijnen en zo'n 95.000 euro kosten.

GMC plant ook minder krachtige, dus minder dure varianten van de Hummer EV. De pas in 2024 verwachte basisversie houdt het bij twee elektromotoren, een gecombineerd vermogen van 635 pk, een autonomie van ongeveer 400 kilometer en een omgerekende richtprijs van ongeveer 67.500 euro. Die basisversie zal je ook met een grotere batterij kunnen krijgen (de Hummer EV 2X), waardoor het elektrische rijbereik klimt naar 480 kilometer. De topversie met drie elektromotoren krijgt ook een minder krachtige specificatie (de Hummer EV 3X), die 800 pk sterk is, bijna 500 kilometer haalt en 82.500 euro kost. Voorlopig zijn er geen plannen om de Hummer EV naar Europa te halen.

Technologietransfers

De nieuwe Hummer krijgt een heleboel concurrenten tegenover zich, van de Tesla Cybertruck en de Rivian R1T tot de Bollinger B1, de Nikola Badger en de Lordstown. Toch heeft de elekrische terreinwagen van GMC een streepje voor op zijn rivalen, omdat hij volop kan profiteren van het bestaande dealernetwerk van General Motors. Ook de transfer van technologie speelt in het voordeel van de Hummer EV, denk maar aan semi-autonome rijmogelijkheden zoals de SuperCruise-functie die eigenlijk ontwikkeld werd voor Cadillac.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten