Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Hyundai Crosstour uit 2000

Geschreven door Kevin Kersemans op 19-01-2023

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 2000 stammende Hyundai Crosstour op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Op het salon van Chicago in 2000 onthulde Hyundai de HCD-5 Crosstour, die ondanks zijn cross-overlook door de Koreaanse constructeur werd omschreven als een TUS (Triple Utility Sedan). De sportieve, maar praktische vierdeurs (aldus Hyundai) werd namelijk ontworpen met zowel werk, gezin als vrije tijd in het achterhoofd.

De idee was dat het voorste deel van het interieur dienst kan doen als mobiel kantoor wanneer de auto geparkeerd staat, terwijl het middelste deel alle comfort moet bieden aan de kinderen van het gezin en de achterpartij vormgegeven is als die van een SUV, waardoor je er flink wat bagage in kwijt kunt voor vakanties of voor vrijetijdsbestedingen.

Zonder B-stijl

Bijzonder aan de 4,6 meter lange Crosstour met een wielbasis van 2,78 meter was dat hij geen B-stijlen had en dat zijn achterste deuren achteraan scharnieren. Daardoor ontstaat een gigantische opening wanneer beide deuren geopend zijn, wat het instappen bijzonder vergemakkelijkt. Ook ging de Californische designstudio van Hyundai, die de conceptcar had ontworpen, er prat op dat de A- en de B-stijlen erg dun waren.

Een combinatie die volgens ons geen garantie is op een optimale structurele stijfheid, maar goed... Temeer omdat de vierwielaangedreven Crosstour was uitgerust met een 2,7 liter grote V6 van 180 pk. Anderzijds was er geen echte achterklep – om in de koffer te geraken kon de achterruit in het dak worden geschoven, waarna je een luik naar beneden kon doen vallen waarop je met twee mensen kon zitten.

Langs de aldus vrijgekomen kofferopening kon je bijvoorbeeld twee fietsen inladen nadat je de rugleuning van de achterbank had neergeklapt. Daar waren immers twee beugels voorzien waarin de voorvork van een fiets kon worden bevestigd – je moest dus wel even het voorwiel verwijderen.

In-car entertainment

In het dashboard van de Hyundai Crosstour zat een flatscreen-tv verstopt die ofwel gebruikt kon worden voor navigatie ofwel voor ontspanning. Een tweede televisiescherm was achterin terug te vinden en kon gebruikt worden in combinatie met een dvd- of... VHS-speler.

Verder was de Hyundai Crosstour uitgerust met dakdragers en stond hij op wielen van 18 duim – wat in 2000 nog heel wat was. Ook bijzonder waren de neonrichtingaanwijzers. De Crosstour heeft niet geleid tot een productiemodel, maar de ontwerpers wilden er een vooruitblik mee bieden op de auto van de toekomst. Met zijn bijzondere voorbumper doet hij ons echter vooral aan een automobiele walrus denken...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten