Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Niet voor Europa, de nieuwe Nissan Z

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-08-2021

De 7de generatie van de Nissan Z knipoogt duidelijk naar de eerste, de 240Z uit de jaren 70. Hij zal echter niet in Europa te koop zijn.

Nissan heeft eindelijk een opvolger voor de verouderde 370Z, die in 2008 op de markt kwam en in 2020 uit productie ging. De 7de generatie verandert het geweer van schouder, met een op de originele 240Z (foto) geïnspireerd koetswerk en een V6-turbo. In Europa zal de kleine Japanse coupé echter niet meer verkocht worden.

V6-biturbo van 400 pk

De vorige generaties van de Nissan Z werden telkens benoemd volgens de cilinderinhoud van de zespitter onder de kap, zoals de 3.7 van de 370Z. Ditmaal heet hij echter gewoon 'Z', zonder cijfer.

Het gaat in dit geval nog steeds om een V6, maar dan een 3 liter met 2 turbo's, afkomstig uit de Infiniti Q60 Coupé, die 400 pk en 475 Nm genereert. Dat is 30% extra vermogen tegenover de 370Z, die geen drukvoeding had, wat hem volgens de Japanners 5% sneller maakt op de 0-100 km/u.

Standaard krijgt de 2022 Nissan Z een manuele zesbak met lanceercontrole en een cardanas uit koolstofvezel. Een automaat met 9 trappen is een optie.

Om de kosten te beperken heeft Nissan het basisfundament van de 370Z overgenomen, maar het wel aanzienlijk stijver gemaakt en 80% van de onderdelen vernieuwd. Om gewicht te sparen zijn de kofferkleppen en portieren uit aluminium, net als de dubbele driehoeken voor- en de multilink achteraan.

Nissan Z 2021 + Nissan 240 Z

Neoretro-stijl

De nieuwe Nissan Z refereert duidelijk naar de eerstgeborene uit de reeks, de 240Z van zo'n halve eeuw geleden. Zoals het silhouet met de lange motorkap en scherpe neus, de schuine achterklep met klein vleugeltje en de aflopende schouderlijn. Hij is 12,5 centimeter langer dan de 370Z, maar wel even breed en hoog.

Het dak wordt contrasterend in het zwart gelakt en voorzien van een accentlijn in chroom. De motorkap krijgt dezelfde uitstulping als die van de 240Z, terwijl ook de rechthoekige grille en amandelvormige koplampen knipogen naar de coupé van weleer. De door een zwarte band verbonden achterlichten zijn dan weer een verwijzing naar de latere 300ZX.

Daaronder treffen we aan weerszijden een uitlaatpijp, daartussen een diffusor.

Binnenin zien we digitale tellers (12,3 duim) en een centraal aanraakscherm van 9 duim, met daarboven wel nog 3 analoge metertjes. De belangrijkste functies, zoals de airco, worden bediend via knoppen.

40.000 dollar

De Nissan Z is vanaf volgend jaar te koop, maar niet in Europa. In de VS zal hij zo'n 40.000 dollar kosten (omgerekend ongeveer 34.000 euro).

De Japanners bieden hem aan in 2 afwerkingen, Sport en Performance, plus een lanceringseditie: Proto Spec. Die is gelimiteerd op 240 stuks en krijgt enkele specifieke aankledingen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten