Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Peugeot 3008: meer SUV dan cross-over

Geschreven door David Leclercq op 23-05-2016

Peugeot onthult eindelijk de nieuwe 3008, een populair model dat het wel eens erg goed zou kunnen gaan doen op de bijzonder lucratieve markt van de compacte SUV's.

Om de Peugeot 3008 ‘in het echt’ te ontdekken moeten we nog geduld oefenen tot het volgende salon van Parijs, in oktober, maar in afwachting gaf Peugeot wel al enkele beelden en informatie vrij. Het voertuig oogt expressiever dan voorheen en tegelijkertijd ook conventioneler dan zijn nogal bijzondere voorganger. Met een lengte van 4,45 meter positioneert hij zich pal in het segment van de compacte SUV’s, maar is hij 8 centimeter langer dan voorheen. Dat komt uiteraard de binnenruimte ten goede, aangezien de wielbasis nu 6,2 centimeter langer is (2,67 meter). De SUV blijft evenwel even breed (1,84 meter), terwijl hij een royale hoofdruimte blijft behouden. Zijn bodemvrijheid bedraagt 22 centimeter. Het koffervolume profiteert ook van de grotere afmetingen en krijgt er 90 liter bij, tot 520 liter. Met de achterbank neergeklapt bedraagt dat volume zelfs 1.580 liter. De laadvloer is perfect vlak, maar Peugeot biedt ook een originele dubbele verschuifbare laadvloer aan om in- en uitladen te vergemakkelijken.

i-Cockpit

Het interieur van de 3008 is uiteraard helemaal ontworpen rond de befaamde i-Cockpit. Het stuurwieltje is hier nog kleiner en aan beide kanten afgeplat, wellicht voor een beter zicht op het instrumentenpaneel. Het dashboard telt twee aanraakschermen. Het eerste scherm is 8 duim groot en werd in portretpositie geplaatst, is capacitief en verzamelt de functies voor radio, klimaatregeling, navigatie, voertuiginstellingen, telefoon en apps. Het tweede is een tft-scherm dat dienstdoet als instrumentenbord. De Mirror Screen-functies, draadloze oplaadmodus voor smartphones en de online verbonden 3D-navigatie zijn van de partij op de best uitgeruste versies.

EMP2

De 3008 rust uiteraard op de modulaire EMP2-architectuur, waardoor de SUV 100 kilo minder op de weegschaal zet dan de vorige generatie. De 3008 blijft een voorwieltrekker, maar biedt wel het Advanced Grip Control-systeem aan. Dat omvat meer bepaald een geoptimaliseerde trekkrachthulp met vijf modi (Normaal, Sneeuw, Modder, Zand, ESP OFF), M+S-banden en de afdaalhulp Hill Assist Descent Control (HADC). Wat de motoren betreft, zal het aanbod groot en beslist modern zijn, want aan benzinezijde zullen we kunnen kiezen tussen de 1.2 met 130 pk (al dan niet met de EAT6-automaat) en de 1.6 THP met 165 pk (altijd met automatische versnellingsbak). Aan dieselzijde zullen we de 1.6 BlueHDi met 100 of 120 pk vinden en de 2-liter, waarvan het vermogen varieert tussen 150 en 180 pk.

Uitrusting

De 3008 loopt over van de veiligheidsuitrusting. Zo beschikt hij over een automatische noodrem (Active Safety Brake) en een botswaarschuwing (Distance Alert), maar ook over een actieve spoorassistent (Active Lane Departure Warning), een vermoeidheidsdetectie, automatische grootlichten, een verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar met stopfunctie (BVA) en een actieve dodehoekcontrole. En Peugeot doet er nog een schepje bovenop door een elektrische step en fiets voor te stellen die perfect opgeborgen kunnen worden in de koffer en waarmee alle grote stadscentra makkelijk te bereiken zijn. Op zijn minst origineel.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten