Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Renault R5 EV: LFP-batterij belangrijk voor lage prijs

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-02-2021

Om de instapprijs van zijn elektrische R5 onder de 30.000 euro te krijgen, meent Renault dat er een goedkopere batterijtechnologie zonder kobalt moet worden gebruikt.

De grens van 30.000 euro voor een nieuwe elektrische wagen doorbreken, naar beneden dan, is een uitdaging die al verschillende constructeurs zijn aangegaan, Renault en Volkswagen op kop. Maar om die te bereiken, is het belangrijk om goedkopere batterijen te kunnen gebruiken. Hiervoor zijn er twee oplossingen: een kleiner batterijpakket inbouwen, of een goedkopere technologie met andere materialen gebruiken. Renault kiest voor dat laatste voor zijn toekomstige elektrische R5.

LFP-technologie

LFP, ofwel lithiumijzerfosfaat, is het drieletterwoord dat een oplossing zou moeten bieden voor het probleem van de dure batterijen. Volgens een interview met Automotive News Europe, zou Luca de Meo hebben bevestigd dat de R5 EV het doel heeft gehaald om onder de 30.000 euro te blijven door batterijen met LFP als kathode te gebruiken, in plaats van de gebruikelijke nikkel-mangaan-kobaltkathodes (NMC). Vandaag wordt algemeen aanvaard dat de batterijen ongeveer 30% van de totale kost van een elektrische wagen uitmaken, hoewel dit aandeel in de loop van de tijd afneemt. Het is dus een fundamenteel element in de prijsstelling van een EV.

Er zijn echter twee nadelen die het voordeel van de LFP-batterijen tegengaan: een hoger gewicht en een lagere energiedensiteit, zeker bij koud weer. Deze batterijen zijn aan de andere kant wel stabieler en minder gevoelig voor oververhitting. Het prijsverschil zit hem vooral in de afwezigheid van kobalt binnen de kathodes, een van de duurste elementen bij de productie van batterijen.

Met deze batterijtechnologie, in combinatie met het CMF-B-EV-platform van Renault, zou het beoogde doel qua prijs dus gehaald moeten worden. Dat zegt ook de Meo: "We hebben het platform ontwikkeld om zeer competitief te zijn qua kosten. Hiermee kunnen we auto's in het midden van de markt verkopen in termen van budget, zeg maar 20.000 tot 30.000 euro, zonder verlies te maken. Het CMF-B-EV-platform is nog drie jaar verwijderd van ons, maar we zien wel mogelijkheden om een elektrische wagen binnen het B-segment te verkopen voor dezelfde prijs als een auto met verbrandingsmotor, hybride of PHEV."

Renault, VW en de anderen

Naast Renault en Volkswagen tonen andere constructeurs ook interesse voor LFP-batterijen om EV's aan een 'redelijke' prijs aan te bieden. Onder hen ook Tesla en de Chinese constructeur BYD, aangezien deze technologie erg goedkope Chinese EV's mogelijk kan maken. Voor de Amerikaanse constructeur is het een interessante technologie voor zijn toekomstige instapmodel van 25.000 euro, terwijl de Chinese Model 3's ook een LFP-batterij zouden moeten krijgen. Tenslotte wordt er gefluisterd dat ook Apple deze technologie wil gebruiken voor zijn eigen autonome elektrische wagen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten