Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Skoda Kamiq 2019 : van groot naar klein

Geschreven door Alain Devos op 26-02-2019

Na de Kodiaq en de Karoq rijdt Skoda een derde SUV voor. De compacte Kamiq is technisch nauw verwant met de Seat Arona en de VW T-Cross.

Nog een SUV bij Skoda. Ze zijn daar begonnen met de grootste, de Kodiaq. Daarna volgde de wat compactere Karoq en nu is er deze Kamiq. ‘Eentje voor de stad’, luidt het. Zie de auto dus als de Skoda-tegenhanger van de Seat Arona, met grotendeels dezelfde mechaniek en evengoed enkel voorwielaandrijving. De auto is 4.241 millimeter lang (iets langer dan de Seat), 1.793 millimeter breed en 1.531 millimeter hoog. De wielbasis bedraagt 2.651 millimeter, wat de passagiers achterin tot 73 millimeter knieruimte kan bezorgen.

In de koffer kan 400 liter, of 1.395 liter als de achterbank wordt neergeklapt. Als optie kan ook de leuning van de voorste passagiersstoel worden platgelegd, dan kunnen er voorwerpen tot 2.447 millimeter mee. Simpel en vooral slim, zoals de Skoda-traditie het wil.

Scala achterna

Geen verrassingen onder de motorkap, alle krachtbronnen zijn Euro 6d-TEMP. Er wordt gestart met een 1.0 TSI van 95 pk, dezelfde motor kan ook met 115 pk. De eerste variant heeft nog een manuele vijfbak, de twee komt met zes versnellingen of een zeventraps-DSG. Die keuze is er ook voor de 1.5 van 150 pk, een vierpitter met automatische uitschakeling van twee cilinders als er niet al te veel van wordt gevraagd. Verder zijn er ook nog een 1.6 op diesel (met AdBlue-injectie) van 115 pk en voor de 1.0 G-TEC een driecilinder op CNG van 90 pk.

De mechaniek is verpakt in een eerder sober koetswerk, naar goede Skoda-traditie. De gelijkenis met andere modellen, waaronder ook de recent gelanceerde Scala, is trouwens groot. Nieuw voor het ‘kleintje’ is wel dat de (gescheiden) daglichten nu boven de koplampen zijn geplaatst. Als je voor de versie met full-led gaat, krijg je ook dynamische knipperlichten met aparte lampjes die één na één gaan branden. De Kamiq heeft natuurlijk ook een wat hogere bodemvrijheid dan een klassieke stadsauto en biedt dus een iets hogere zitpositie. Al kan je met het optionele Sport Chassis Control ook weer voor een 10 millimeter lagere ophanging en stijvere schokdempers kiezen. En natuurlijk zijn er ook weer een pak veiligheidssystemen beschikbaar. Front en Lane Assist zijn zijn standaard, op de optielijst staan onder meer een Adaptive Cruise Control en Park Assist.

Virtual Cockpit

Ook het interieur oogt op een elegante manier sober, je kan wel voor een digitale en dus Virtual Cockpit gaan. Boven de middenconsole is er keuze uit infotainmentsystemen met schermen van 6,5, 8 en 9,2 duim, op de optielijst vinden we nog onder meer verwarming voor de zetels voor én achter en ook het stuurwiel en de voorruit.

Nog iets over de naam van de nieuwe Skoda, die net als die van de grote(re) SUV-broers begint met een K en eindigt met een Q. Kamiq, wat zoveel betekent als ‘het past perfect’, is alweer geïnspireerd door de taal van Inuit-eskimo’s die in Groenland en het noorden van Canada wonen. En die allicht nog niet vaak een Skoda hebben gezien…

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten