Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / GR Toyota Supra: Veelbelovend

De nieuwe Toyota Supra werd in juli van dit jaar al aan het grote publiek getoond tijdens het Goodwood Festival of Speed. Wij kregen de kans om het stuur te nemen van een prototype in de omgeving van Madrid en op het circuit van Jarama.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Zoals de GT86 is bedacht met Subaru is ook de Supra de vrucht van een gezamenlijke ontwikkeling, in dit geval met BMW. Maar daar houdt elke vergelijking op. Terwijl de Subaru BRZ en de Toyota GT86 enkel verschillen door hun kleuren en logo’s zijn er veel minder gelijkenissen tussen de toekomstige Supra en Z4. De samenwerking tussen BMW en Toyota is trouwens niet nieuw. Vergeet niet dat de eerste Mini Diesel (die dus door BMW werd gemaakt) een 1.4 van Toyota gebruikte. Dat avontuur duurde niet erg lang, want niet veel later leverde PSA zijn 1.6-diesel… tot wanneer BMW het project weer in eigen handen nam en zijn nieuwe dieselmotor met Toyota begon te delen. Maar de Duits-Japanse wortels voor de nieuwe Supra gaan al tot 2012, want in dat jaar tekenden beide constructeurs een samenwerkingsakkoord rond elektrische mobiliteit (batterijen, brandstofcellen), technieken om voertuigen lichter te maken (koolstofvezel) en… de gezamenlijke ontwikkeling van een sportwagenplatform.

Wat er verandert

Alsof ze zich wilden verontschuldigen voor het kopieerwerk met de GT86/BRZ bleven de mensen van Toyota uitvoerig de impact van de gedeelde elementen minimaliseren. In werkelijkheid hebben ze nochtans hun essentie gemeenschappelijk (motor, versnellingsbak, wieltreinen), maar is alles wat je kan zien anders. Daarnaast is de afstelling (of toch die van de ophanging) specifiek voor elke constructeur. Een werknemer van het merk werd wat loslippig en fluisterde ons in dat Tetsuya Tada tijdens de ontwikkeling van BMW structurele aanpassingen zou hebben geëist, zoals het 5 centimeter naar achteren verplaatsen van de motor om een perfect statisch evenwicht te garanderen of een nieuw ontwerp voor de voorste antirolstang voor een betere rolcontrole en minder onderstuur.

De ontwikkelaars zijn ook geen klein beetje trots op bepaalde kenmerken. Zo vertoont de nieuwe Supra een twee keer zo grote structuurstijfheid als de GT86 en is hij op dat vlak vergelijkbaar met de Lexus LFA, zonder echter gebruik te maken van carbon, om de kosten onder controle te houden. Een ander opmerkelijk feit is dat het zwaartepunt van de Supra lager is dan dat van de GT86, die nochtans een boxermotor heeft.

Hoe hij rijdt

De zon is nog niet opgekomen boven Madrid wanneer we ons hotel al verlaten voor een uitstap over de slingerwegen van het hinterland. Het verkeer is druk en rijden met een prototype dat nog nodig is voor de eindontwikkeling is behoorlijk stresserend. In de stad en het daaropvolgende stuk snelweg kiezen we voor de stand Normal. De versnellingsbakverhoudingen (van de ZF-achttrapsautomaat) volgen elkaar snel (bij lage toerentallen) en zacht op terwijl de zes-in-lijn van BMW (de M40i waarvan het vermogen en koppel nog niet worden gecommuniceerd) discreet blijft. De adaptieve schokdemping kiest eerder voor stugheid, maar gezien de kwaliteit van het wegdek is het moeilijk om ons een beeld te vormen van de filteringscapaciteiten. Op de snelweg blijven stroomlijngeluiden perfect beheerst, maar de rechtuitstabiliteit overtuigt ons niet helemaal. Door het gebrek aan weerstand rond de rechtuitstand reageert het stuur onmiddellijk zodra je het beweegt, waardoor correcties vaak omzichtig moeten worden uitgevoerd om te vermijden dat de voortrein gaat slingeren.

Eindelijk komen we in het hart van het bergmassief van de Sierra de Guadarrama. Het wegdek is droog en er is geen ander verkeer. Het is tijd om de Sport-modus in te schakelen. Het geluidsniveau stijgt onmiddellijk, de gasrespons wordt wat actiever (dat was niet echt nodig…) en de versnellingsbak (ZF-achttrapsautomaat) wacht langer met opschakelen, reageert sneller en schakelt terug zodra je de remmen aanraakt. Ook voor het stuur lijkt het verschil tussen de verschillende rijmodi niet erg uitgesproken. In de Sport-stand is de toename in gevoel bij het afdraaien er wel, maar de weerstand verhoogt nauwelijks. Toch gaan we niet klagen, want met een elektrische stuurbekrachtiging wordt een zwaarder stuur al snel ‘kleverig’ en elastiekerig in zijn terugkeerneiging naar de rechtuitstand, wat bijzonder onaangenaam is.

Dit kleine uitstapje in de bergen brengt ons terug naar de beschaving, en meer in het bijzonder naar het onlangs gerenoveerde circuit van Jarama. Met de Sport-stand ingeschakeld voeren we het tempo geleidelijk op en zien we onze indrukken van op de openbare weg bevestigd, met een stuur dat perfect zou hebben gepast bij een berline maar dat in een sportwagen te gefilterd en onnatuurlijk blijft. Goede punten gaan naar de schakelhendels voor de versnellingsbak die aan het stuurwiel zijn bevestigd, al hadden we in de manuele stand toch de voorkeur gegeven aan wat meer viriele gangwissels. Het rijgedrag is daarentegen nog steeds even verleidelijk: we voelen dat de auto zeer levendig is (dankzij de combinatie van een korte wielbasis – nog korter dan de GT86 – en brede sporen, zonder het actieve differentieel te vergeten), met nauwelijks enig onderstuur, terwijl de tussenkomsten van de trekkrachtcontrole en het ESP altijd discreet en efficiënt blijven. Er is ook een Track-modus. Die zou permissiever zijn, maar we kregen geen toestemming om hem uit te proberen. Spijtig… De door Brembo ontwikkelde remmen geven volledige tevredenheid, zelfs bij zeer intensief gebruik, en dat zonder koolstofkeramische schijven.

Budget

De productie van de nieuwe Supra start komende lente in de fabriek van Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz. Vanaf oktober wordt tijdens het salon van Parijs de mogelijkheid om online een exemplaar te reserveren opengesteld.

Ons verdict

Het interessante aan de toekomstige Supra is dat hij de capaciteiten heeft van een echte sportwagen (klank en prestaties van de motor, rijgedrag, remmen) zonder gebruik te maken van zeer dure technologie, want volgens de ontwikkelingsverantwoordelijke “moet een Toyota betaalbaar blijven”. Deze eerste kennismaking belooft ons een behoorlijk efficiënte vijfde generatie, zelfs al hadden de hardcore fans ongetwijfeld een puur Toyota-product verkozen. De constructeur plant trouwens nog flink wat varianten, waaronder ongetwijfeld nog een extra sportieve GRMN.

In dit artikel : Toyota, Toyota Supra

Geschreven door op