Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Hoe zit het met de toekomst van Alpine?

Geschreven door Yeelen Möller op 29-10-2020

De Alpine A110 was een succes bij zijn lancering, maar de verkoopcijfers zijn de laatste tijd weer ingezakt. Is er nog een toekomst voor het sportieve merk van Renault, of blijft het bij een one hit wonder?

De lancering van de Alpine A110 eind 2017 was zonder meer een succes: de orderboeken liepen al snel vol en er was zelfs sprake om de capaciteit van de fabriek in Dieppe uit te breiden. Helaas bleek het maar om een korte hype te gaan: na bijna 5.000 exemplaren te verkopen in 2019, staat de teller voor dit jaar op amper een dikke 1.000. Niet genoeg om de fabriek volop te benutten. Er is dus werk aan de winkel voor Luca de Meo, die afgelopen zomer CEO werd van Renault.

Krachten bundelen

Hij is echter optimistisch over de toekomst van Alpine. Momenteel heeft Renault drie sporttakken binnen het bedrijf, die allemaal hun eigen ding doen: het F1-team, RenaultSport dat aan sommige straatmodellen werkt en Alpine dat niet op volle toeren kan draaien. Hij wil de drie sportafdelingen verenigen onder de naam Alpine, waarvan we al de eerste stap kennen: het F1-team staat volgend jaar op de grid met de typische blauwe Alpine-kleuren in plaats van het geel van Renault.

Ook de A110 is nog niet dood, die zou elk jaar een nieuwe variant of een update moeten krijgen om hem vers te houden. de Meo noemt daarbij de strategie van de Porsche 911 als voorbeeld, met talloze afgeleiden en voor ieder wat wils. Zelfs een elektrische versie zou een mogelijkheid vormen, afhankelijk van de vraag en de mogelijkheid om samen te werken met een partner.

Mini-Ferrari

Als laatste onderdeel zou RenaultSport ook een rebranding kunnen krijgen en als Alpine door het leven gaan, waarbij modellen als de Mégane R.S. in de toekomst een Alpine-badge zouden krijgen. Dat was ook de strategie van de Meo bij Seat, met de lancering van Cupra als gevolg. De Italiaanse CEO is niet te verlegen om dit nieuwe, verenigde Alpine als een soort 'mini-Ferrari' te omschrijven, met zowel de straatmodellen als de racerij onder één dak. Het doel is om winstgevend te worden over 3 tot 4 jaar, ook rekening houdend met de besparingen die momenteel gaande zijn in de Formule 1. Een ambitieus plan, maar de logica om de drie losse takken te verenigen houdt wel steek.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten