Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Aston Martin DBX707 (2022) – eindbaas

Geschreven door Cedric Derese op

Aston Martin wist ons te verrassen: met zijn 707 pk sterke biturbo-V8 is de DBX707 de krachtigste (luxe)SUV van het moment! Daar wilden wij wel eens een ritje mee maken!

Concept

In de zeer besloten kring van luxe-SUV's met een sportieve inslag leidden de Lamborghini Urus (650 pk) en de Porsche Cayenne Turbo GT (640 pk) tot nu toe de dans. Aston Martin speelde daarentegen niet echt in dezelfde categorie met zijn DBX die er wat aristocratisch uitziet en waarvan de V8 ‘slechts’ prat kan gaan op 550 pk. De komst van Lawrence Stroll – de vader van F1-coureur Lance Stroll bij… Aston Martin – aan het roer van de constructeur in de zomer van 2020 en de bijna gelijktijdige benoeming van Tobias Moers – ex-baas van de AMG-tak bij Daimler – als CEO hebben de situatie enigszins veranderd. En hebben de DBX veranderd in een echte super-SUV!

Zoals de naam doet vermoeden – en hoewel het merkwaardig genoeg nergens vermeld wordt op het koetswerk – ontwikkelt de DBX707 707 pk en 900 Nm. Deze titanische waarden werden bereikt door de nog steeds door AMG geleverde biturbo-V8 zorgvuldig te optimaliseren. Daarbij ging de aandacht met name uit naar de inlaat (met variabele timing), de uitlaat (eveneens variabel en met een grotere diameter) en de turbo's (groter en op kogellagers gemonteerd), die rechtstreeks zijn overgenomen van de jongste Mercedes-AMG GT Black Series. Deze brok pure dynamiet is met de wielen verbonden via een nieuwe automatische versnellingsbak met negen verhoudingen (eveneens overgenomen van AMG), een stijvere en lichtere centrale as van carbon en een gestuurd achterdifferentieel. De koppeloverdracht tussen de assen wordt nog steeds verzorgd door een eveneens gestuurde meerschijvenkoppeling.

Om een goede verbinding met de weg te garanderen hebben de jongens van Aston Martin het chassis van de DBX volledig herwerkt. Het is nog steeds grotendeels van aluminium, maar krijgt nieuwe, versterkte bevestigingspunten voor de ophanging, een volledig herziene pneumatische schokdemping en krachtigere actieve stabilisatorstangen, om beter aan het asfalt te kleven in scherpe bochten. Ook de remmen zijn opgewaardeerd, met standaard grote koolstofceramische schijven met daarrond vaste remklauwen met zes zuigers (voor). De velgen van 22 duim kunnen (tegen betaling) worden ingeruild voor exemplaren van 23 duim die speciaal voor deze uitvoering zijn ontwikkeld.

Rijgedrag

Binnenin maken we opnieuw kennis met de charme en de interieurruimte van de ‘gewone’ DBX, met een bijzondere aandacht voor de bestuurderspost. De stoelen uit één stuk zijn comfortabeler dan ooit – zij het niet sportief – en de bedieningselementen, waaronder het stuurwiel en de fraaie schakelpaddles, zijn altijd gemakkelijk te bedienen. In het dagelijkse verkeer blijft de DBX707 zo mak als een lammetje, ondanks de katapult die onder zijn motorkap schuilgaat. Een lammetje dat op de weg natuurlijk nog steeds behoorlijk wat ruimte inneemt – met een breedte van 5,04 m en een breedte van 2,22 – maar ondanks zijn 2,25 ton en 900 Nm aan stuwkracht verrassend wendbaar en gemakkelijk te besturen blijft. Maar schakel de Sport- of Sport +-modus in (via de speciale draaiknop op de console) en het beest wordt wakker.

Het zachte, vriendelijke V8-geronk wordt dan op slag ruimer, compleet met geknetter in de uitlaat wanneer je je voet van het gaspedaal tilt. Alles wordt stugger, niet té stug, maar genoeg om het gevoel te verbeteren, terwijl de motorrespons veel agressiever wordt. Een beetje rechte lijn en je krijgt gegarandeerd een klap in de nek. Aston Martin geeft 3,3 seconden op voor het sprintje van 0 tot 100 km/u (dankzij een toegevoegde Launch Control). Dat is even snel als een Porsche Cayenne Turbo GT en 0,3 seconden sneller dan een Lamborghini Urus. Maar de Aston Martin maakt het verschil met een topsnelheid van 310 km/u. In de bochten laat de DBX707 zich met de vingertoppen besturen, terwijl zijn onderstel zo goed als vlak door de bocht gaat.

Hoe meer je het tempo opvoert, hoe meer je onder de indruk raakt van de efficiëntie van de machine en zijn onberispelijke trekkracht – zelfs op de natte wegen waarop we het grootste deel van de tijd voor deze test hebben gereden. Met het gaspedaal gevloerd is de stuwkracht indrukwekkend en worden de versnellingen aaneengerijgd. Zozeer dat je echt geniet van het aanvallen. Het is alsof je in een Vantage rijdt, met iets meer inertie bij het remmen, maar met een chassis dat niet minder gecontroleerd is.

Verdict

Is Aston Martin met zijn DBX707 de nieuwe baas in de super-SUV-klasse? Wij zouden denken van wel... ook al hebben we bij deze eerste test op nat wegdek niet alle mogelijkheden kunnen verkennen. In afwachting kunnen we zeggen dat het product goed gemaakt is, zowel qua dynamisch gedrag als wat betreft de sensaties die hij distilleert. Maar voor 242.508 euro hadden we graag een kleine upgrade van het infotainmentsysteem of een meer uitgesproken sportieve persoonlijkheid in het interieur gezien. Toch zal de DBX707 zeker zijn publiek vinden, al was het maar omdat hij nu de krachtigste super-SUV ter wereld is... en dus de meest exclusieve op de markt!

 

In dit artikel : Aston Martin, Aston Martin DBX

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker