Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi Q3

Geschreven door Olivier Duquesne op 13-04-2011

Audi voegt een compacte SUV toe aan zijn gamma. De Q3 wil dynamischer zijn en tegelijk typisch Audi blijven. Er zal keuze zijn uit vier tweeliter-viercilindermotoren.

De Audi Q3 is een compacte SUV met een lichte carrosserie, aangedreven door tweelitermotoren. Hij zal beschikbaar zijn met twee- en vierwielaandrijving. In de minst krachtige versie met voorwielaandrijving weegt hij 1.500 kilo. De Audi is 4,39 meter lang en daarmee 24 centimeter korter dan een Q5. In vergelijking met die laatste is hij ook wat minder breed (1,83 meter) en hoog (1,60 meter). Zijn bodemvrijheid meet 17 centimeter. De ingenieurs hebben ervoor gekozen om hem een vierarmige achteras mee te geven, een elektromechanische stuurinrichting en geventileerde schijfremmen vooraan. Om hem een dynamischere look te geven loopt de daklijn lichtjes af naar de schuine kofferklep. De gestroomlijnde bodem en strakke lijnen hebben er mee voor gezorgd dat de SUV kan uitpakken met een gunstige Cx-waarde van 0,32.

De Q3 zal enkel verkrijgbaar zijn met tweeliter-viercilindermotoren met turbo's, directe injectie, start-stopsysteem en een systeem om kinetische remenergie om te zetten in elektriciteit. Het gaat om twee TFSI's aan benzinezijde en, wat de diesels betreft, een TDI waarvan later een tweede, minder krachtige variant zal volgen. De 2.0 TFSI's hebben een vermogen van respectievelijk 170 en 211 pk. Bij de diesels zal de 2.0 TDI eerst aangeboden worden met 177 pk. Later volgt een variant met 140 pk - in België 136 - met voorwielaandrijving.

De 2.0 TDI 177 en de 2.0 TFSI 211 combineren de Quattro-vierwielaandrijving met hydraulische meerschijvenkoppeling met de gerobotiseerde zevenversnellingsbak S-Tronic met optionele spatels aan het stuur. Met die bak kan de bestuurder via het Audi Drive Select de modus 'Efficiency' kiezen om het verbruik te matigen. Daarbij wordt de koppeling geopend tijdens het freewheelen. De 2.0 TFSI Quattro met 170 pk en de 2.0 TDI met 140 pk zijn gekoppeld aan een manuele zesbak.

In de optielijst vinden we het Audi Drive Select-systeem terug, dat vier verschillende modi omvat: 'Comfort', 'Auto', 'Dynamic' en 'Efficiency'. De standaard stabiliteitscontrole ESP kan het koppel verdelen over de vier wielen en omvat een aanhangwagenstabilisatiefunctie. Binnenin is als optie een Bose Surround Sound-systeem met 14 luidsprekers verkrijgbaar, gecombineerd met een interface met verschillende connectiemogelijkheden. Het navigatiesysteem MMI Plus aanvaardt UMTS-connecties via een Bleutooth-telefoon. Daardoor maakt Audi Connect het mogelijk om gebruik te maken van Google Earth en real time verkeersinformatie. De Q3 zal onthuld worden in Sjanghai (China) en geproduceerd worden bij Seat in het Spaanse Martorell. Eind dit jaar zal hij bij de dealer staan, met een vanafprijs van 30.000 euro.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten