Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / BMW X1: In de verdediging

De X1, BMW’s bestseller in ons land, onderging een facelift om zijn troon te kunnen behouden. Op die manier moet de Beierse compacte SUV zijn kwaliteiten nog in de verf kunnen zetten.

Prijs
NB

Het concept

Als BMW’s bestverkochte model in België, maar ook omdat hij de hete adem in zijn rug voelt van de X2, zijn meer dynamische bloedbroeder met een jonger imago, ondergaat de X1 een kleine update om zijn mooie carrière beter verder te kunnen zetten. Ogeacht het uitrustingsniveau krijgt de nieuwe X1 daarom een nieuw front op basis van een groter radiatorrooster met de nieren die elkaar in het midden raken, en ledlampen met een scherpere lichtsignatuur.

Wie nog beter kijkt, zal nog opmerken dat hij een andere voorbumper kreeg, met zeer discreet geïntegreerde mistlampen en bredere luchtinlaten. Achteraan is het onderste deel van de bumper voortaan uitgevoerd in koetswerkkleur en zijn de lichtblokken hertekend. Al die ingrepen samen geven de auto meer uitstraling op de weg en laten hem uiterlijk nauwer bij de rest van het gamma aansluiten. Ten slotte wijzen we nog op de komst van drie nieuwe koetswerkkleuren en vier nieuwe velgdesigns.

Wat er verandert

Binnenin vinden we het vertrouwde dashboard van deze in 2015 geïntroduceerde tweede X1-generatie (met codenaam ‘F48’ ). De deurpanelen, de stoelen en delen van het dashboard zijn indien gewenst bekleed met leer. De rijhouding is perfect en liefhebbers van een hoge zitpositie zullen in de wolken zijn. Qua nieuws is er enkel een 10,25 duim groot scherm dat nog niet eerder in de optielijst te vinden was.

Dat scherm laat zich bedienen via de grote centrale knop van het iDrive, maar ook via spraak of via het aanraakscherm. Verder vinden we hier een bijzonder ruim en vrij goed uitgedacht interieur met een in drie delen (40/20/40) neerklapbare achterbank die als optie over 13 centimeter kan worden verschoven. De kofferklep is standaard gemotoriseerd, maar als optie kun je kiezen voor de Comforttoegang, waarmee je ze ook handenvrij kunt openen of sluiten.

Het motorenpalet is nog steeds even uitgebreid en alle krachtbronnen voldoen voortaan minstens aan de Euro 6d Temp-uitstootnorm. Wat de diesels betreft, legt BMW de nadruk op de nieuwe driecilinder 16d (1,5 liter, 116 pk, 270 Nm), die een gevoelig lagere CO2-uitstoot (107 g/km tegenover 118 voordien) kan voorleggen en die al aan de nog strengere Euro 6d-norm voldoet. Daarnaast vinden we de 18d met zijn 136 pk sterke 2.0-diesel en de even grote 20d met 163 pk. De nieuwe topversie aan dieselzijde is de 25d, die dezelfde motor gebruikt, maar dan opgevoerd tot 231 pk en 450 Nm. Zijn normcijfers qua gemiddeld verbruik en CO2-uitstoot bedragen 4,9 l/100 km en 128 g/km. Ook het benzinegamma gaat van start met een 1.5-driecilinder, in casu de 18i. Daarnaast is er een 2.0-viercilinder met 192 of 231 pk. De Steptronic-achttrapsautomaat is standaard op die 20i en 25i, maar ook op de 18d, 20d en 25d. Vierwielaandrijving vind je altijd op de 25i en 25d, maar kan als optie ook op de 20i, 18d en 20d.

Hoe hij rijdt

Tijdens deze test stelde BMW ons zowel op benzine als op diesel de krachtigste variant ter beschikking. De 25d bleek perfect op de snelle stukken van onze rit door Beieren, maar zodra de weg bochtiger werd, wist vooral de 25i ons te verblijden. In die versie was de mooie M Sport-livrei veel meer dan gewoon uiterlijke schijn. Wanneer je van een diesel- in een benzineversie stapt, voelt het alsof je een paar kilo afslankt en plots meer levensenergie krijgt. Nochtans zit er slechts 35 kilo verschil tussen de twee, maar toch voelt de benzine veel fijner aan. De lichtere voortrein maakt de 25i levendiger en meeslepender.

Budget

Een BMW is nooit goedkoop geweest, en gezien het succes van de X1 hebben de Duitsers geen reden om de prijzen te gaan verlagen. Toch lijkt het dat de opties bij BMW iets minder kosten dan bij zijn twee aartsrivalen, Audi en Mercedes. Absoluut gezien blijven de tarieven echter hoog.

Ons verdict

De X1 laat zich nog steeds niet van de wijs brengen wanneer hij wordt bijgestaan door de vierwielaandrijving van zijn xDrive. Daarmee is hij dus goed op weg om zijn leidende rol binnen het gamma te behouden.

  • Opgefriste lijnen
  • Ruim interieur
  • Sereen rijgedrag
  • Kwaliteit van sommige kunststoffen
  • Lange lijst met packs
  • Comfort achterin

In dit artikel : BMW, BMW X1

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker