Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Fiat Fiorino Qubo

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-06-2008

Binnenkort biedt Fiat van de Fiorino, waarvan al een personenwagenuitvoering bestaat die luistert naar de naam Combi, een luxueuzer aangeklede versie aan. Deze kleine stadsauto met een gezinsroeping krijgt de toenaam Qubo opgespeld.

De Qubo werd "ingeleid" door de Panorama, een prototype dat in maart op het salon van Genève werd voorgesteld. Met een lengte van minder dan 4 meter is de Qubo een minivolumer die goed uit de voeten kan in de stad. Aangezien hij ontwikkeld werd in nauwe samenwerking met PSA, verschilt deze Fiat erg weinig van de Citroën Nemo en de Peugeot Bipper. Alleen op motorisch vlak werden verschillende keuzes gemaakt: Fiat laat de 1.4 HDi van PSA links liggen en monteert in de Qubo een zelfontbrander van eigen makelij. Die 1.3 MJET-turbodiesel levert 75 pk, 5 meer dan de 1.4 HDi van Peugeot-Citroën. De 1.4-benzine van 73 pk blijft behouden, want dat was al een Fiat-krachtbron. Hij wordt later nog aangepast om te kunnen rijden op aardgas, een populaire alternatieve brandstof in Italië. De Fiorino Qubo is nu al beschikbaar in Frankrijk, maar komt pas begin 2009 naar de Belgische markt.

Deze compacte Fiat is erg moduleerbaar met zijn zes mogelijke stoelconfiguraties. Ondanks zijn compacte afmetingen - 3.959 millimeter lang, 1.735 millimeter hoog en 1.716 millimeter breed - kan hij toch uitpakken met een kofferinhoud van 330 liter (onder het bagagescherm) tot 650 liter (tot het dak, met de stoelen in gebruik). Een nuttig laadvermogen dat met verwijderde stoelen zelfs kan oplopen tot 2.500 liter, zoals in een kleine bestelwagen. Zowel de benzine- als de dieselversie wordt gekoppeld aan een manuele vijfbak, maar de zelfontbrander is ook beschikbaar in combinatie met een gerobotiseerde versnellingsbak met zes verhoudingen. De topsnelheid van de 1.3 MJET bedraagt 155 km/h en Fiat kondigt een gemiddeld normverbruik aan van 4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 120 g/km. De 1.4-benzine haalt dezelfde topsnelheid en heeft 7 liter brandstof nodig om een gecombineerde cyclus van 100 kilometer af te leggen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten