Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan X-Trail

De derde generatie van de Nissan X-Trail vervangt niet alleen zijn gelijknamige voorganger, maar ook - en misschien nog meer - de Qashqai+2. Een keuze die niet zonder gevolgen blijft...

Prijs
NB

Hoewel hij qua buitenafmetingen dichter bij de vorige X-Trail aanleunt dan bij de Qashqai+2, heeft de nieuweling dus nog maar weinig te maken met de softroader die zijn voorganger was. Jawel, de bodemvrijheid van 210 millimeter is identiek aan die van de vorige X-Trail (en 30 millimeter groter dan die van de Qashqai), maar hoewel Nissan belooft dat de terreincapaciteiten ongewijzigd zijn, durven we daar toch een paar vraagtekens bij te plaatsen. Zo hangt de neus vooraan wel érg dicht bij het asfalt en staat de auto standaard op ecobanden die naast het asfalt bijzonder weinig grip bieden. Verder ontbeert de X-Trail zelfs een afdaalhulp, een voorziening die op zowat alle SUV's te vinden is. Nochtans hoeft hij qua technologie niet onder te doen voor andere moderne modellen.

Bij de lancering is de X-Trail met slechts één motor verkrijgbaar. Dat is de 1.6 dCi 130, de krachtigste diesel uit de Qashqai. Eerst proefden we van de X-Tronic-automaat. Hij past perfect bij een rustige rijstijl, maar reageert bij het wegrijden vanuit stilstand aanvankelijk erg loom op het gaspedaal, om dan plots met een ruk weg te schieten, alsof je van plan bent om een stoplichtsprintje te trekken. Daarna probeerden we een 4x4-variant met manuele versnellingsbak. De dieselmotor is relatief stil en wordt zoals zo vaak in Japanse auto's bij hogere snelheden overstemd door rolgeluiden.

De Nissan X-Trail won aan gebruiksvriendelijkheid, binnenruimte en comfort wat hij aan karakter verloor. Hij is niet langer een hoekige softroader, maar wel een middelgrote cross-over met (voor een bescheiden meerprijs) zeven zitplaatsen. Ondanks zijn naam is hij dus vooral een opvolger voor de Qashqai+2.

U kunt de Eerste Test van de Nissan X-Trail nalezen in AutoGids 903 van 11/6/2014.

In dit artikel : Nissan, Nissan X-TRAIL

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker