Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Nio EL6 (2026) - ook de batterij-swap getest!

Geschreven door Steven Appelmans op

Is de prijs een bepalende factor voor het toekennen van een premiumlabel? Aan de Nio EL6 om die vraag van een antwoord te voorzien. Waarbij deze Chinees alvast een joker achter de hand houdt. AutoGids doet de test met de Long Range.

76.880 €

Het heeft even geduurd, maar eindelijk is Nio dan toch ook onze grenzen over geraakt. In Nederland en Duitsland waren de Chinezen namelijk al even actief, zodat je in die twee buurlanden nu al de batterij van je Nio kunt laten swappen.

Het is meteen dé troef van deze EL6 (en bij uitbreiding elke andere Nio), alleen zijn er blijkbaar nog wat obstakels te overwinnen voor het ook in ons land zover is. Gelukkig heeft deze middelgrote elektrische SUV meer om het lijf dan enkel die grote wisseltruc.

Design Nio EL6

Lelijk is deze EL6 niet. Dat kan ook simpelweg niet, daarvoor is zijn design te generisch. Al wisten de Chinezen die stilistische passe-partout wel een zeker cachet mee te geven. Dat is nu eenmaal een vereiste voor wie zich een hogere status wil aanmeten, en Nio maakt er geen geheim van dat het naar de premiumklasse lonkt.

Voor het minimalistische interieur lijkt dat alvast te lukken. Zacht aanvoelende kunststoffen voor deuren en dashboard, een groot zwevend aanraakscherm, stoelen gewrapt in leder: zowel qua aankleding als qua indeling vinkt de EL6 alle hokjes af die er in de superieure segmenten van het automobiele bestel toe doen.

Interieur Nio EL6

We hadden graag hetzelfde kunnen zeggen over de ergonomie, maar zoals dat zo vaak gaat met uitgeklede interieurs – al dan niet van Chinese makelij – vergt het heel wat handelingen op het 12,8 duim grote amoled-scherm vooraleer je deze Nio naar je hand hebt gezet. Wie er het doorzettingsvermogen voor heeft, kan zich wel de spraakcommando’s eigen maken waarmee je Nomi, de digitale assistent van Nio, kunt aansturen. Zodat die bepaalde regelingen voor jou kan treffen.

Wij hebben dat maar gelaten voor wat het is, een je-m’en-fou-tisme dat overigens vrij snel de gelederen binnensluipt. Want als je kont eenmaal is weggezakt in die behaaglijke fauteuils, genietend van een massage en met een streepje muziek uit dat belachelijk goed klinkende Immersive Sound System, ebt de ergernis over de onduidelijke bediening van de stuurknoppen of het labyrint dat Nio’s Smart Digital System in wezen is, even snel weer weg als ze kwam opzetten.

Voor alle duidelijkheid, het gaat hem louter om de bediening van het multimediasysteem. Want hoewel Nio niet voorziet in Apple CarPlay of Android Auto, hebben we die spiegeldiensten eigenlijk amper gemist. Spotify is ingebouwd en de geïntegreerde navigatie bleek ook vrij feilloos te werken (zij het hier en daar via een omweg).

Naar goede Chinese gewoonte grossiert de EL6 in plek achterin. Waarbij die ruime driezitsbank bedacht werd met een even piekfijne afwerking als de stoelen voorin. Achter die tweede rij hebt je nog 668 liter aan bagagevolume: meer dan genoeg voor een familie-uitje.

Rijden Nio EL6

Die trip wordt dan meteen ook in alle comfort afgewerkt. Slaat de Intelligent Chassis Controller de handen in elkaar met het Continuous Damping Control (CDC)-systeem, dan resulteert dat in vijfhonderd dempingsaanpassingen… per seconde. Wat op zijn beurt voor een soort dein zorgt waarvoor je al naar de allerhoogste luxeregionen moet om een vergelijkbaar effect te bekomen.

De keerzijde is wel dat de Nio enige omzichtigheid vraagt in het bochtenwerk. Helemaal omdat ook de elektrische stuurbekrachtiging niet de meest trefzekere is. Best jammer, want onder je rechtervoet heb je 490 pk (204 pk van de inductiemotor voorin en 286 pk van de synchroonmotor achterin) en in totaal 700 Nm ter beschikking. Geef je het volle pond, dan sta je – in een rechte lijn – in 4,5 seconden aan 100 km/u.

Laden en rijbereik Nio EL6

Weet wel dat die sprintjes aardig knabbelen aan de beloofde 529 kilometer aan WLTP-rijbereik van deze Long Range. Ons gemiddelde verbruik van 29 kWh/100 km, geklokt tijdens een enkeltje richting Ardennen, toont namelijk dat deze EL6 het niet echt begrepen heeft op driecijferige snelheden.

Iets om rekening mee te houden, wetende dat de maximale DC-laadsnelheid ‘slechts’ 180 kW bedraagt. In deze Long Range met zijn 100 kWh aan batterijcapaciteit moet je daardoor 26 minuten tellen vooraleer je van 10 weer op 80 procent batterijpeil zit.

Battery-swap Nio EL6

Wie in Edegem zou passeren, moet maar eens gaan kijken bij Nio’s eerste (en voorlopig ook enige) batterijstation in ons land. Met wat geluk kun je er een batterijwissel live bijwonen. Een operatie die in 3 tot 5 minuten is geflikt en nul tussenkomst vergt van de bestuurder.

Het enige wat die moet doen, is de wissel bestellen via de navigatie en tot in het vak voor het station rijden. Nadien neemt de elektronica alles over. Kostprijs van zo’n batterijswap? 10 euro, plus 20 cent voor elke kWh verschil tussen de batterij die je inlevert, en het tot 90 procent geladen exemplaar dat je in ruil krijgt. Boven op de maandelijkse fee, welteverstaan.

In onze buurlanden huur je de batterij namelijk, iets wat bij ons vooralsnog niet kan – de FOD Economie doet blijkbaar moeilijk. Het betekent meteen dat de in België ingeschreven Nio’s nog geen batterijen kunnen wisselen. Hedin, de Belgische invoerder, is wel druk bezig de plooien glad te strijken met onze overheid, en volgens de merkverantwoordelijken is het “een kwestie van weken”. Exact wat de Brusselse regering ook zei over haar vormingsgesprekken…

Belgische prijs Nio EL6

In België koop je vooralsnog de EL6 samen aan mét de batterij. Wat verklaart waarom de Long Range met zijn 76.880 euro bij ons veel duurder geprijsd staat dan in de buurlanden, waar je het cellenpakket huurt. Absoluut gezien is dat een stevig bedrag… dat relatief gezien echter best meevalt als je de Nio vergelijkt met zijn Europese concurrenten.

In ruil voor dat geld krijg je boven op alle comfortuitrusting ook nog een heel arsenaal aan rijhulpsystemen. Ondanks de impressionante koepels op het dak – waarin respectievelijk een lidar en twee camera’s huizen – werkt de rijondersteuning echter lang niet zo geavanceerd als die hardware doet vermoeden. Meer nog, tijdens een niet eens zo hevige plensbui gooiden die dingen plots helemaal de handdoek. 

Conclusie Nio EL6

Dat de EL6 kan wisselen van batterij is een enorme meerwaarde, zeker om de laatste twijfelaars (of de veelrijders met weinig tijd) over de streep te trekken. Dat cliënteel zal trouwens helemaal gecharmeerd zijn als ze kennismaken met die behaaglijke fauteuils, de fijne afwerking en de zachte ophanging.

Tegelijk zullen diezelfde klanten ook moeten leren leven met het feit dat nog niet alle punten op de i staan. En akkoord, ook de Europese concurrenten laten vaak gelijkaardige steken vallen. Alleen hebben die wél ijzersterke logo’s om die onvolmaaktheden te compenseren.

 

Verwante testen

In dit artikel : Nio, Nio El6

Journalist AutoGids/AutoWereld

Tests

Onze tests