Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Jeep Compass (2026) - hoe stoer is de Full Electric nog?

Geschreven door Team AutoGids op

Wat een gemiste kans dat Jeep in de Compass Full Electric geen kort opstartdeuntje van Ennio Morricone heeft geprogrammeerd. Deze SUV is namelijk het automobiele equivalent van een spaghettiwestern: Amerikaans van geest, maar eigenlijk Italiaans fabricaat. AutoGids doet de test.

47.060 €

Met immer dezelfde ingrediënten lukt het Stellantis om zowat een hele wereldkeuken voor te schotelen. Er loopt heel wat mank in het Frans-Italiaans-Amerikaanse huis, maar één ding moet je ze bij de groep nageven: als geen ander beheersen ze het spelletje om elk van het kleine dozijn aan merken een duidelijke eigen smoel te geven – de ene geslaagder dan de andere – terwijl achter die façade vrijwel alles uniform is.

Onder de geblokte carrosserie van de nieuwe Jeep Compass schuilt namelijk een Peugeot 3008. Of een Opel Grandland, zo je wilt, of een Citroën C5 Aircross of DS N°8. Ook zustermerken Lancia en Alfa Romeo zullen in de toekomst nog een model schroeven op datzelfde STLA Medium-platform, wat op zich een verder geëvolueerde variant is van de EMP2-architectuur, die in 2013 debuteerde onder de vorige Peugeot 308.

Design Jeep Compass

De Jeep Compass is wel de stoerste van de familie, met een hoekige bouw met geprononceerde wielkasten die knipoogt naar die van de Wrangler, en het aloude merkgezicht met de zeven koelsleufjes. Veel lucht laten die evenwel niet door, want de echte luchtgaten zitten lager in de voorbumper. Boven die valse openingen zitten ledstroken en ook achteraan flikkert deze cross-over als een kerstboom, met doorlopende lichtblokken en een lichtgevend merklogo.

Review Jeep Compass Full Electric (2026) - eerste test Autogids

Geestiger zijn de knipoogjes die her en der verstopt zitten op de auto. Zoals het kampeertafereeltje in de zwarte omlijsting van de voorruit, de vlinder aan de onderkant van de achtervleugel of de kleine afbeeldingen van de snoet van de historische Willys Jeep, die je op verschillende locaties kunt bespeuren.

Aandrijving Jeep Compass

Net als de vorige Compass-generatie is de nieuwe trouwens niet afkomstig uit Amerika, wel uit Melfi, in het zuiden van Italië. Daar loopt hij van de band naast de N°8 van zustermerk DS, met nog enkele andere Stellantis-modellen in de pijplijn. De eerste Compass, uit 2006, was wél nog Amerikaans van bouw… ook al stond hij op een met Mitsubishi gedeeld platform en had hij een 2.0 TDI van Volkswagen in de boeg. Once upon a time in the West...

Review Jeep Compass Full Electric (2026) - eerste test Autogids

Een diesel is er vandaag niet meer, ditmaal kun je kiezen tussen een 1.2-benzinemotor met lichte elektrische ondersteuning, goed voor 145 pk, of een volledig elektrische aandrijving. Die laatste is de enige die als 4x4 in de catalogus staat – en dan nog enkel in zijn topversie, die zowel voor- als achteraan een elektromotor draagt, samen goed voor 375 pk.

Bij de lancering is alleen deze EV-variant met voorwielaandrijving en 213 pk verkrijgbaar. De accu in zijn vloer heeft een capaciteit van 73 kWh en een interne lader van 11 kW, al kun je er voor 650 euro ook een van 22 kW hebben. Snelladen doet deze Compass Full Electric met een vermogen van maximaal 160 kW, wat dezer dagen niet indrukwekkend is, maar voor het gros van de scenario’s wel bruikbaar.

Review Jeep Compass Full Electric (2026) - eerste test Autogids

De aandrijflijn verbruikt in de praktijk ongeveer 17 kWh/100 kilometer, dus reken op een reëel rijbereik van zo’n 430 kilometer. Later in het voorjaar komen er nog twee elektrische Compass-varianten bij met een accu van 97 kWh (waaronder die 375 pk-versie), waarmee je in theorie meer dan 600 kilometer ver raakt.

Rijden Jeep Compass

De batterij en aanverwante componenten zetten zo’n 500 kilo extra op de weegschaal, zodat de elektrische Compass liefst 2.163 kilogram weegt. Niettemin raakt hij in 8,5 seconden aan 100 km/u, en de goede gewichtsverdeling maakt de rijbalans nog best prettig – en in elk geval duidelijk minder onderstuurd dan die van de benzineversie.

Review Jeep Compass Full Electric (2026) - eerste test Autogids

Laat ons echter niet overdrijven: stuurgevoel is er nauwelijks, waardoor dit nu ook niet bepaald een inspirerend rijtuig is. Zoals bij alle soortgelijke auto’s is de schokdemping bovendien strak aangetrokken, om de bulk deugdelijk onder controle te houden, waardoor bijvoorbeeld verkeersdrempels vervelende struikelstenen worden. Wat dat betreft, zal de 4x4-versie misschien iets inschikkelijker zijn, want die heeft 1 centimeter extra bodemvrijheid.

Interieur Jeep Compass

Binnenin herken je de aanwezigheid van een cellenpakket in de bodem aan de vrij hoge vloer ter hoogte van de achterbank, met als gevolg dat je met opgetrokken knieën zit. Niettemin is er voldoende ruimte, en aan bergvakken is er geen gebrek.Tussen de voorstoelen treffen we een groot kastje, en voor de neus van de passagier een met rubber bekleed legplankje, waarop je een telefoon kunt leggen zonder dat die in bochten heen en weer schuift. Goed bedacht.

Review Jeep Compass Full Electric (2026) - eerste test Autogids

De Europese origine van deze Jeep herken je nog het best in de bedieningselementen, zoals de menustructuur van het multimediasysteem (met aanraakscherm van 16 duim), bekend van bij Peugeot en Citroën. Toch is de uitwisseling niet al te opzichtig: de Compass heeft bijvoorbeeld een specifiek stuur en dito hendels, en ook de schuifschakelaar van de aandrijflijn is vervangen door een draaiknop (wat eigenlijk minder handig is, maar soit).

Prijs en uitrusting Jeep Compass

Het multimediasysteem is standaard, net als een parkeercamera achteraan, een adaptieve snelheidsregelaar met semiautonome functie en lichtmetalen velgen van 19 duim. Opvallend ook – en dat mag je letterlijk nemen – is dat er slechts één kleur is zonder meerprijs, en dat is gifgroen.

Review Jeep Compass Full Electric (2026) - eerste test Autogids

Wie discreter wil rondkarren, moet 1.000 euro bijbetalen. Voor een dak in contrasterende kleur moet je nog eens 370 euro extra uit de portefeuille vissen. De Belgische prijzen van de Full Electric starten vanaf een kleine 45.000 euro, de mildhybride benzineversie start vanaf 37.650.

Conclusie Jeep Compass

De bonkig gelijnde Compass straalt avontuur uit, en dat alleen al zal ongetwijfeld volstaan voor het gros van de autokopers in deze categorie, waarin zuinige tweewielaandrijvers de norm zijn. In de dagelijkse praktijk is dit een SUV-achtige die zich verder nergens echt in onderscheidt, maar ook op geen enkel moment door het ijs zakt.

De binnenruimte en de elektrische specificaties zijn in elk geval goed genoeg voor algemeen gezinsgebruik, zelfs als de bestemming wat verder weg ligt. Wie een echte Jeep wil, wacht best op de vierwielaangedreven versie.

Verwante testen

In dit artikel : Jeep, Jeep Compass

AutoGids-redactie

Tests

Onze tests