De grote kracht van de Chinese industriële grootmachten schuilt in hun flexibiliteit. Kijk maar naar BYD. Vertraagt de verkoop van puur elektrische voertuigen? Geen probleem, dan voegen de Chinezen daar toch gewoon een benzinemotor aan toe en maken ze er een plug-inhybride van?
Zo’n DM-i-variant (voor ‘Dual Motor-Intelligent’) kennen we hier al van de Seal U en de recente Seal 6 (Touring), nu is die er ook voor de Atto 2.
Aandrijving Byd Atto 2 DM-I
Het werkingsprincipe is in deze 4,33 meter compacte SUV hetzelfde als bij die twee modellen: de elektrische aandrijflijn wordt aangevuld met een 1,5 liter grote verbrandingsmotor van 98 pk en een brandstoftank van 45 liter.

In principe doet die viercilinder enkel dienst als generator en drijft enkel de elektromotor de voorwielen aan. Alleen bij hoge snelheden en een grote vermogensvraag kan de benzinemotor ook (mee) ingeschakeld worden voor de aandrijving.
Specificaties Byd Atto 2 DM-I
De systeemoutput en de capaciteit van het LFP-cellenpakket (BYD’s befaamde Blade Battery) hangen daarbij af van de gekozen versie. De Active-variant houdt het bij 166 pk en een batterij van 7,8 kWh, genoeg voor een elektrisch rijbereik van 40 kilometer, de krachtiger Boost zet 212 pk op de rollenbank en haalt uit zijn 18,0 kWh-accu officieel 90 uitstootvrije kilometers.

Bovendien kan hij ook twee keer zo snel laden aan een geschikt laadstation: 6,6 tegenover 3,3 kW – reken voor een volledige beurt op een 3 à 3,5 uur.
Rijden Byd Atto 2 DM-I
In de praktijk ontpopt de krachtigste tandem van de twee zich als een overtuigend, soepel en discreet geheel. De verbrandingsmotor draait meestal rustig op de achtergrond, behalve als je de zweep laat knallen. Maar dat zullen uiteindelijk uitzonderlijke omstandigheden blijven, gezien het eerder vreedzame dan dynamische karakter van deze Atto 2 DM-i – daarvoor is het stuur bij lange na niet snedig genoeg.

Het lage zwaartepunt en een rijklaar gewicht van ‘maar’ 1.620 kilogram staan nochtans garant voor vloeiende reacties.
Interieur Byd Atto 2 DM-I
Voor de rest is de DM-i vergelijkbaar met de puur elektrische versie. De standaarduitrusting is al vanaf de basisversie erg uitgebreid, en hoewel je van het interieur niet echt vrolijk wordt, getuigen de materialen en hun afwerking wel van kwaliteit.

Het centrale aanraakscherm vergt door zijn complexe ergonomie enige gewenning, maar gelukkig zijn er ook nog wat fysieke knoppen. Ook in deze DM-i staat de hendel voor de ‘versnellingsbak’ aan het stuur, zodat er op de middenconsole plaats vrijkwam voor twee smartphone-inductieladers van 50 watt.
Conclusie Byd Atto 2 DM-I
Met een totaalrijbereik van meer dan 1.000 kilometer maakt deze Atto 2 DM-i komaf met de range anxiety die voor zijn elektrische broer bij sommigen misschien nog zou kunnen spelen.Met een verwachte prijs van ongeveer 30.000 euro belooft deze stekkerhybride ook nog binnen het financiële bereik van gezinnen te zullen blijven.