Hoewel de 4x4-uitvoering ongeveer een vijfde van de totale Duster-verkoop vertegenwoordigt, verdween die vierwielaangedreven versie enkele maanden geleden stilletjes uit het gamma. Het ging daarbij om een klassieke oplossing met centrale koppeling, die de achterwielen wat motorkoppel gunde wanneer de gripomstandigheden daarom vroegen.
Die gaf deze Dacia het terreintalent dat zijn avontuurlijke lijnenspel suggereerde: het koetswerk van deze derde generatie staat niet alleen hoog op zijn pootjes (217 millimeter), maar biedt daarnaast ook genereuze op- en afrijhoeken (31 en 36 graden). Omdat elke gram CO2 vandaag telt, gingen ze bij de Roemeense Renault-dochter echter op zoek naar een efficiëntere oplossing.
En zo kwam Dacia uit bij deze Hybrid-G 150, die de bekende 1,2-liter-turbobenzine op de vooras combineert met een 18 pk sterke elektromotor op de achterwielen.
Aandrijving Dacia Duster Hybrid-G 150 4x4
Het mildhybride aandrijfgeheel heeft een systeemvermogen en maximumkoppel van respectievelijk 150 pk en 230 Nm, maar toch moet je dik 10 seconden tellen voor de sprint van 0 naar 100 km/u. De compacte 48-voltmodule wordt gevoed door een batterijpakket van amper 0,84 kWh.

De elektromotor achteraan beschikt over een eigen tweetrapstransmissie, zodat de vierwielaandrijving zowel op als naast de gebaande paden voordelen biedt. De elektromotor helpt de drukgevoede driepitter om de benzinedorst te drukken, zonder aan de offroadcapaciteiten te raken, integendeel.
Rijden Dacia Duster Hybrid-G 150 4x4
In moeilijke omstandigheden gaan de verschillende componenten elkaar uit de nood proberen te helpen. En dat hebben we niet alleen van horen zeggen, want we trokken naar Marokko om de vierwielaangedreven Duster aan de tand voelen, naar de Agafay-woestijn, die tussen Marrakech en het Atlasgebergte ligt.
Een stoffige woestenij met wat zand en heel veel rotsen, piepkleine tussen de heuvels schuilende dorpen, en wegen die lukraak naar de horizon lijken te kronkelen. Een vrij toegankelijke speeltuin waar je enkel moet uitkijken voor roekeloze quadrijders en nieuwsgierige dromedarissen.

Op de enkele verbindingswegen die wél verhard zijn, switchen we tussen de Eco- en de Auto-stand en zien we het benzineverbruik dalen naar een liter of 6. Toch op benzine, want naast een klassieke brandstoftank beschikt de Hybrid-G ook over een lpg-reservoir van nog eens 50 liter.
Op gas verbruikt deze Duster vlot een litertje meer, maar daar staat alsnog een lagere CO2-uitstoot tegenover: 117 in plaats van 134 g/km volgens de WLTP-normcyclus. Volgetankt haal je een rijbereik van zomaar eventjes 1.500 kilometer. Nu wordt het tegenwoordig wel steeds minder evident om nog een lpg-pomp te vinden, en bovendien is er door de gastank geen plaats meer voor een reservewiel, toch een manco voor een auto die zich als avonturier presenteert.

Onderweg kijken we dan ook extra uit voor de rotsblokken op het parcours – je wilt niet in het midden van de woestijn stranden met een lekke band. De Snow-setting hoeven we vandaag niet te gebruiken, hier zorgt de Mud/Sand-modus ervoor dat de Duster zich in zijn sas voelt.
In die stand wordt de tot 70 km/u actieve veldversnelling van de elektrokrachtbron achteraan geactiveerd, die ervoor zorgt dat we de eerste, verrassend uitdagende hindernissen met kinderlijke eenvoud nemen. Het is wat duwen en trekken, want power heeft de hybride aandrijving niet op overschot.

Toch klauteren we schijnbaar moeiteloos van rots naar rots. Waar het écht te steil dreigt te worden, gaan we voor de Lock-functie, die beide assen maximale tractie verleent en ook de remmen betrekt in de zoektocht naar grip.
Bij de soms listige afdelingen spelen we met de HDC-afdaalhulp, die de snelheid automatisch regelt tussen de 3 en 30 km/u, zodat je stressvrij naar beneden dartelt en je je enkel op je stuurbewegingen hoeft te concentreren. Intussen kun je op het centrale display naar de beelden van de camera’s kijken, zodat je het koetswerk vrijwaart van eventuele schraapwonden.

De genereuze veerwegen van de ophanging zorgen ervoor dat de allseasonbanden kunnen schitteren. Van de wisselwerking tussen de verbrandingsmotor en de elektrische achteras merk je niets, enkel dat deze set-up verbazend goed zijn streng trekt in de Marokkaanse wildernis.
Of de terreincapaciteiten er écht op vooruitgegaan zijn tegenover de vorige 4x4-versie, durven we niet te zeggen. Wel dat het allemaal veel eenvoudiger gaat, al was het maar omdat de Hybrid-G de hakerige manuele zesversnellingsbak van zijn voorganger ruilt voor een gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling én schakelpeddels achter het stuur, die je tijdens het terreinrijden helpen om je de snelheid te regelen en om de drukgevoede driepitter in zijn optimale koppelzone te houden, zo ergens tussen de 1.750 en 3.750 o/m.

Wie zich liever wat speelser verplaatst, kan het ESP uitschakelen en nog intenser genieten van de stofwolken achter de auto.
En je hoeft niet te vrezen dat de batterijen op een bepaald moment leeggereden zijn en deze Hybrid-G zijn elektrische ondersteuning verliest. Bij het vertragen en het afremmen wordt er voortdurend energie gerecupereerd, en desnoods springt de klassieke krachtbron bij door als generator te fungeren.
Conclusie Dacia Duster Hybrid-G 150 4x4
Met deze vierwielaangedreven Dacia Duster kunt je blijven ploeteren tot beide brandstoftanks volledig leeggereden zijn, allemaal voor een schappelijke vanafprijs van 28.090 euro. Is de Duster je te compact, weet dan dat je ook de Bigster als Hybrid-G 150 4x4 kunt bestellen. Al ben je dan wel minstens 32.090 euro kwijt.
Eigenlijk moet je je vooral afvragen of je die extra ploetervaardigheden wel echt nodig hebt; zelfs in Marokko kopen ze hun Duster doorgaans met enkel voorwielaandrijving…
In dit artikel : Dacia, Dacia Duster