Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Porsche Panamera Sport Turismo

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-09-2012

Porsche heeft in Parijs de concept Panamera Sport Turismo onthuld. Dat is een plug-in hybride met een breakachtig profiel. De constructeur noemt hem zowel sportief als functioneel.

Op internetfora werd al langer gespeculeerd over een 'breakversie' van de Porsche Panamera. De constructeur lijkt de geruchten nu te bevestigen met de onthulling van de concept Panamera Sport Turismo op het salon van Parijs, dat nog tot 14 oktober te bezoeken is. Porsche benadrukt dat de auto zowel sportief als luxueus wil zijn. De auto is trouwens niet alleen interessant door zijn opvallende koetswerk, maar ook door zijn aandrijflijn met plug-in hybride techniek. Daarmee bevestigen de Duitsers dat ze aan dergelijke technologie werken.

De e-hybrid-groep die in de conceptcar zit, geeft aan hoe ver men is met de ontwikkeling van stekkerhybrides. Porsche is vertrokken van dezelfde basis als voor de Cayenne en Panamera Hybrid, met een 3.0-V6 met compressor die 333 pk levert. Nieuw is echter dat de elektromotor dubbel zo krachtig werd (95 pk in plaats van 47), terwijl de batterij van het hybride systeem aan de stekker kan worden opgeladen. Daarmee kan een vermogenspiek van 416 pk worden gehaald. Deze conceptuele Panamera kan tot 130 km/h zuiver elektrisch rijden. Het normverbruik op de Europese cyclus komt uit op 3,5 l/100 km (82 g/km).

De andere bijzonderheid van het prototype schuilt uiteraard in het koetswerkdesign met nieuwe achterkant. De vijfdeurs heeft een soort dynamisch breakprofiel. De Sport Turismo is 4.950 millimeter lang, wat 20 millimeter korter is dan een klassieke Panamera. Hij is ook lager (1.401 in plaats van 1.418 millimeter), maar wel breder (1.990 millimeter tegenover 1.931). Een laatste detail is dat de buitenspiegels zijn verdwenen. Die zijn vervangen door camera's in de zijdelingse luchtuitlaten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten