Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Seat

Leon

Seat Leon (2023)
Compacte middenklassers

Compacte middenklassers

  • Seat
    Leon (2023)

  • Prijs CO2
    Diesel 29240 - 34690€ 109 - 129 g/km (WLTP)
    Benzine 23550 - 32690€ 120 - 145 g/km (WLTP)
    Aardgas 30680 - 32350€ 107 - 118 g/km (WLTP)

    Seat Leon

    In 2020 lanceerde Seat de vierde generatie van de Leon. Net als de andere compacte modellen van de Volkswagen-groep rust deze Spanjaard op het MQB Evo-platform, maar dan wel op de lange variant (die van de Skoda Octavia), met een wielbasis van 2,68 meter. Vooral de beenruimte op de goed gevormde achterbank profiteert daarvan. De koffer heeft met zijn 380 liter een gemiddeld volume. Hoewel de inrichting van het dashboard verschilt, is de achterliggende technologie voor het infotainmentsysteem en de comfortuitrusting dezelfde als bij de zustermerken binnen de Volkswagen-groep. De Leon erft ook alle rijhulpsystemen van zijn neefjes... inclusief een actieve spoorassistent die veel te enthousiast blijkt. De langere wielbasis en het toegenomen gewicht doen de nieuwe Leon wat minder snedig insturen dan zijn voorganger, maar hij blijft wel efficiënt rijden. De ophanging reageert ook iets soepeler dan we van vorige generaties gewend waren, al blijft ze op sommige types wegoneffenheden aan de stugge kant, zeker in de sportiever getinte FR-versies. Het motorenpalet telt vier benzines (90 tot 150 pk), twee diesels (115 en 150 pk) én een CNG-versie (130 pk). De voor ondernemingen fiscaal aantrekkelijke plug-inhybride varianten (204 en 245 pk) zijn officieel ook nog altijd te koop, al zullen de erg onzekere leveringstermijnen voor die stekkerversies klanten misschien eerder naar Cupra doen uitwijken. De huidige Seat Leon is wat braver geworden – ernstiger, zullen sommigen zeggen – maar werpt zich met zijn grotere binnenruimte, zijn toptechnologie en zijn efficiënte motoren meer dan ooit op als een waardig alternatief voor de VW Golf... voor een lagere prijs.

Seat Leon ST (2023)
Breaks

Breaks

  • Seat
    Leon ST (2023)

  • Prijs CO2
    Diesel 30280 - 35680€ 109 - 128 g/km (WLTP)
    Benzine 24540 - 33680€ 120 - 147 g/km (WLTP)
    Aardgas 31670 - 33330€ 108 - 120 g/km (WLTP)

    Seat Leon Break

    De huidige Leon Break werd in 2020 gelanceerd, op hetzelfde moment als de berline. De 27 centimeter die de Break langer is, zit hem puur in de achteroverhang, en dat levert een kofferruimte op van 620 tot 1.600 liter. Enkel de ver uitstekende achterbumper bemoeilijkt in- en uitladen. Binnenin overtuigt de Leon met zijn afwerking en materiaalkeuze, al hebben we onze twijfels bij de ergonomie van bepaalde bedieningselementen waarvoor Seats middenklasser overschakelde op touchpads in plaats van knoppen. In deze vierde generatie toont de Leon Break zich een stuk inschikkelijker dan de Seats van weleer, toch als we over het onderstel hebben. Zelfs met de (optionele) adaptieve schokdempers in de Dynamic-modus ligt de nadruk duidelijk op comfort, met als keerzijde van de medaille dat het koetswerk minder strak gehouden wordt in bochten. Het motorenpalet is bijzonder uitgebreid... of toch op papier. Zo prijken de twee fiscaal aantrekkelijke plug-inhybrides (204 en 245 pk) officieel nog wel in de prijslijst, maar hangen er de facto grote vraagtekens rond hun productie. In de praktijk moet deze Seat het dus hebben van zijn brave, maar niet onaangename benzine- en dieselmotoren, waarvan de vermogens variëren van 90 tot 150 pk. De 1.5 TGI op aardgas is ook nog beschikbaar, al neemt de fel gestegen prijs van CNG aan de pomp die variant zowat alle wind uit de zeilen. De Seat Leon Break heeft alle troeven van de vijfdeurs, maar doet er nog een praktische koffer bovenop. De huidige generatie legt de focus eerder op comfort, wat voor een auto met een gezinsgerichte roeping als deze zeker geen verkeerde keuze is. En wie het toch graag wat sportiever wil, kan nog altijd bij Cupra terecht.

Vorige Seat-modellen
Seat Leon ST 2023
Seat Leon 2022
Seat Leon ST 2022
Seat Leon ST 2021
Seat Leon 2021
Seat Leon 2020
Seat Leon ST 2020
Seat Leon 2019
Seat Leon ST 2019
Seat Leon SC 2018
Seat Leon ST 2018
Seat Leon 2018
Seat Leon 2016
Seat Leon SC 2016
Seat Leon ST 2016
Seat Leon 2015
Seat Leon SC 2015
Seat Leon ST 2015
Seat Leon SC 2013
Seat Leon ST 2013
Seat Leon 2012
Seat Leon 2005

Tests Seat Leon

Onze tests

Budget

In hetzelfde budget