Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Skoda Kodiaq RS - identiteitscrisis

Geschreven door Hans Dierckx op

Skoda friste zijn Kodiaq vorig jaar op, en gaf meteen ook de sportievere RS een beurt. Die komt nog immer met een 2 liter-turbo, maar drinkt nu wel benzine in de plaats van diesel. Autogids doet de test.

Prijs
NB

Concept

De Kodiaq RS breekt als eerste Skoda ooit door de kaap van de 60.000 euro. De Tsjechische Volkswagen-divisie heeft zijn sportieve terreinbreak een lichte opknapbeurt gegeven, waarbij de 2 liter-turbo is overgeschakeld van diesel op benzine.

Het is een transformatie die past in de tijdgeest. Gedurende enkele jaren waren sportieve diesels bon ton, waarbij de VW-groep aan het voortouw trok en later ook Ford en BMW gretig mee ging doen. De plotse en forse daling in de verkoop van dieselauto’s, zelfs in de grotere categorieën, trekt het tapijt echter van onder de voeten van dat subgenre. Zodoende ruilt deze RS zijn 240 pk sterke TDI in voor een TSI van 245 pk, afkomstig uit onder andere de Golf GTI van zustermerk Volkswagen, of de Octavia RS uit de eigen stal.

Rijgedrag

De ingebruikname van die pittigere en hoogtoerigere motor zadelt de rapste Skoda Kodiaq op met een identiteitskwestie. Eigenlijk is dit helemaal geen sportieveling, net als alle andere versies van dit model is dit in de eerste plaats een gezapige en comfortabele zevenzits-familievriend die zich voor de leut in een trainingspak heeft gehesen.

Dat voel je aan de afstelling van de Skoda Kodiaq RS. Zo is de adaptieve schokdemping bijzonder tolerant, tot op het zompige af. De sturing van de gerobotiseerde zevenbak (DSG) is bovendien conservatief en hangt de motor strak aan de leiband; hij opereert doorgaans onder de 3.000 opm. En dan hoor je die TSI, onder andere door de aanwezigheid van een partikelfilter, maar ook de uitstekende geluidsisolatie, dan ook nog eens nauwelijks draaien. De oplossing die Skoda daarvoor bedacht is een laagje digitaal uitlaatgeluid, dat vooral in de Sport-stand echt potsierlijk klinkt. Met dat alles ben je zodanig onthecht van alles wat de rijbeleving ook maar ietwat sportief zou kunnen maken, dat je af en toe naar het RS-logo op het stuur moet kijken om je eraan te herinneren dat het hier om een semi-sportieve auto gaat.

Ga je ernaar op zoek, dan tref je nochtans daadkracht aan en tikt de Skoda Kodiaq RS de 100 km/u aan in 6,5 seconden. De stijve koetswerkbouw, de reactieve voortrein en de efficiënte vierwielaandrijving maken bovendien dat je bochten te lijf kan gaan met veel controle en precisie. Het geeft deze Skoda een extra laagje.

Maar alhoewel de Skoda Kodiaq RS er niet toe uitnodigt om van katoen te geven, blijkt het bijzonder lastig om het verbruik binnen de perken te houden. De zware en hoge bouw resulteren in een benzineverbruik dat tussen de 9 en de 10 l/100 km schommelt, en daarvoor hoef je geeneens de wildebras uit te hangen.

Verdict

Ook als RS is de Skoda Kodiaq in de eerste plaats een uitstekende terreinbreak. Dat achtervoegsel mist echter een punt, want behalve wat extra pk’s legt het weinig inhoudelijks in de schaal. Daartegenover staat dan ook nog een fors verbruik en dito meerprijs. Het maakt van deze Skoda een geestig curiosum, maar geen coherent aanbod.

  • Ruim en handig
  • Soepele schokdemping
  • Afwerking interieur
  • Weinig sportief
  • Dorstig
  • Duur

In dit artikel : Skoda, Skoda Kodiaq

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker