Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Vergelijkende test / Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM, BMW 116d EDE, Citroën DS4 1.6 HDi 112, Mercedes A 180 CDI en Volvo V40 D2 : Makeover

De Mercedes A-Klasse is een stoere jongen geworden. Met een verleidelijke lijn, een dynamisch onderstel en een gewaagde stijl wil hij de strijd aangaan met de meest chique middenklassers in zijn segment.

Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM, BMW 116d EDE, Citroën DS4 1.6 HDi 112, Mercedes A 180 CDI en Volvo V40 D2 :  Makeover #1

Overzicht :

Door hun aparte ontwerp en hun eenvolumerachtige koetswerk maakten de eerste twee generaties van de Mercedes AKlasse het zichzelf onmogelijk om te rivaliseren met de echte middenklassers van hun stand. Dat is altijd een bewuste keuze geweest van Mercedes, die echter langzaamaan begon te wegen op het humeur van de verkopers van het merk. Die konden tot op heden geen enkele weerstand bieden tegen hun rivalen bij Audi en BMW (om er maar twee te noemen) in het premium-middenklassesegment, dat bijzonder populair is bij business- en/of fleetklanten.

Anders gezegd: ze wachtten al lang – samen met heel wat van hun klanten – op een gewone ‘klassieke’ en gestileerde Mercedes- middenklasser, een natuurlijke rivaal voor de Audi A3 of de BMW 1-Reeks dus. Hun gebeden werden verhoord, want voor de derde generatie van zijn A-Klasse heeft Stuttgart een nieuwe koers gekozen. Met zijn elegante smoeltje en hoge testosterongehalte lijkt de nieuwkomer goed gewapend om het de twee eerder vermelde bestsellers moeilijk te maken. Die zijn zelf trouwens ook goed op weg om hun succes verder te zetten na een ingrijpende (meer technische dan esthetische) vernieuwing.

Helaas ontbreekt de Audi hier. Op enkele dagen van zijn onthulling in Parijs bleek het onmogelijk om de hand te leggen op een nieuwe vijfdeurs-A3 (of Sportback in Audijargon). En ook een driedeursvariant met de 1.6 TDI konden we niet te pakken krijgen, want in afwachting van die ‘kleine’ dieselversie wordt die voorlopig enkel geleverd met de krachtigere tweeliter-diesel in het vooronder. Het was dus beter om die confrontatie uit te stellen, om de kaarten niet te vervalsen. Een dergelijk excuus was er echter niet voor de andere referentie-Duitser in het gezelschap, de BMW 1-Reeks, waarvan we hier de 116d-variant (in de EfficientDynamics Edition-versie) confronteren met de A 180 CDI die we als startpunt van deze vergelijking hebben genomen.

Daarnaast laten we nog een merk aan bod komen dat steeds populairder wordt bij kaderleden en andere bedrijfswagenrijders. We hebben het dan over Volvo, dat met zijn nieuwe V40, een vijfdeursberline met breakallures, tegenwoordig eveneens een vooraanstaande rol kan spelen. De Chinese Zweed (Volvo hoort bij de Chinese reus Geely) heeft voortaan de nodige wapens in huis om mee te spelen in dit segment, met een 1.6-dieselmotor (D2) die bijzonder zuinig en begaafd zou moeten zijn. En om het spannend te maken hebben we nog twee straffe uitdagers meegevraagd, de iets minder burgerlijke maar even stijlvolle Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM en Citroën DS4 1.6 HDi.

Geschreven door op