Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Net als de 4-, 6- en 8-Reeks heeft ook de 2-Reeks sinds 2020 een Gran Coupé-afgeleide. Die deelt zijn platform met de 1-Reeks en wordt dus eveneens op de voorwielen aangedreven. En aangezien de 1-Reeks in 2024 getrakteerd werd op een nieuwe generatie, was eind 2024 ook de 2 Gran Coupé aan de beurt. Ook hier gaat het niet om een eenvoudige facelift. De veranderingen op het vlak van design gaan misschien niet echt ver – met onder andere een nieuwe neus (met optionele Iconic Glow-verlichting), hertekende achterlichten en een nieuwe interpretatie van de Hofmeister-knik – maar chassis en technologie evolueren sterker. Zo valt binnenin meteen het ‘Curved Display’ op, waarop de nieuwste generatie draait van het BMW Operation System (9).
De nieuwe BMW 2 Gran Coupé is ook wat langer en wat hoger dan zijn voorganger, maar de breedte (1,80 meter) en de wielbasis (2,67 meter) blijven ongewijzigd. Het model bouwt verder op de bestaande technische basis, maar het chassis is dankzij nieuwe subframes stijver en de wielen worden groter. Bij de benzines heb je de keuze tussen de 122 pk sterke 216, de 170 pk sterke 220 en de 300 pk krachtige M235 xDrive, bij de diesels tussen de 150 pk sterke 218d en de 170 pk krachtige 220d. De 220 en de 220d zijn van het mildhybride type, met een startgenerator op 48 volt die tijdelijk tot 20 pk en 55 Nm extra power kan geven. Een plug-inhybride behoort andermaal niet tot de mogelijkheden.
Hoewel de nieuwe 2 Reeks Gran Coupé veel weg heeft van een doorgedreven facelift, vindt BMW de evolutie verregaand genoeg om het een nieuwe generatie te noemen. Aan de basiskwaliteiten werd alvast niet geraakt.