Na de 1 Reeks krijgt ook de 2 Reeks Gran Coupé een opvolger. De uiterlijke wijzigingen duiden misschien op een facelift, toch gaat het om een volledig nieuwe modelgeneratie. Eerder probeerden we de sportieve M235i met xDrive-vierwielaandrijving, maar het gros van de kopers gaat natuurijk voor deze veel relevantere, voorwielaangedreven BMW 220 Gran Coupé met mildhybride 1,5 liter-driecilindermotor op benzine;
Design koetswerk BMW 220 Gran Coupé (2025)
Net zoals bij de technisch nauw verwante 1 Reeks vraagt het design van zowel de koplampen als de achterlichtblokken wat gewenning, maar als geheel overtuigt de Gran Coupé snel met zijn elegante lijnenspel. Voor velen kan je de de woorden "vierdeurs" niet combineren met "coupé", toch is deze BMW een verademing in deze door kloeke SUV's geteisterde tijden.

De basisvormen blijven trouw aan die van de vorige Gran Coupé. Wie goed kijkt, merkt in profiel dat het achterste zijruitje ter hoogte van de C-stijl – nog altijd met Hofmeister-knik – anders gevormd is. De bredere wielkasten achteraan en het opgehoogd kofferdeksel dragen dan weer bij tot een uniforme look en komen terloops ook de aerodynamica ten goede.
Inrichting interieur BMW 220 Gran Coupé (2025)
Vanbinnen is daarentegen wel degelijk sprake van een revolutie. Het dashboard van deze BMW 2 Reeks is volledig nieuw, met een Curved Display dat bestaat uit twee schermen: eentje van 10,25 duim voor de instrumenten en daarnaast een 10,7 duim groot exemplaar voor het infotainment.

Dat laatste draait nu op de BMW OS 9-software, die een vloeiender werking belooft, net als een geoptimaliseerde en meer intuïtieve ergonomie…al loop je in de praktijk toch nog altijd wat verloren in de talloze apps en personaliseringsmogelijkheden
Motor BMW 220 Gran Coupé (2025)
De nieuwe Mercedes CLA zoekt het hogerop, maar deze BMW 2 Gran Coupé kan je gelukkig nog wel met instapmotoren krijgen. In het geval van deze 220 GC hebben we het dan over een 1,5 liter-krachtbron met drie cilinders, een mildhybride benzinemotor die 170 pk op de voorwielen zet. De prestaties zijn die van een GTI uit de jaren 90 waardig: de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 7,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 230 km/u.

Die drukgevoede driepitter koppelt BMW aan de met zeven verhoudingen gezegende Steptronic-transmissie, die soepel schakelt in Comfort en snel in Sport. Maar die altijd even een verzetje terugmoet bij plankgas, waardoor elke acceleratie met een lichte aarzeling komt. Zelf schakelen breng soelaas, maar jaagt het brandstofverbruik de hoogte in. We besloten onze testweek met een nochtans schappelijke 6,6 liter per 100 kilometer.
Rijgedrag BMW 220 Gran Coupé (2025)
Ook in de 220 Gran Coupé kleurt BMW het geluid van drukgevoede driecilinder wordt kunstmatig gekleurd door de speakers, afhankelijk van de gekozen rijmodus. De prestaties zijn keurig, maar het geheel is ook wat kleurloos en zet daardoor van nature aan tot een vloeiende manier van rijden. Van de elektrische bijstand hebben we onderweg niet veel gevoeld.

Wat we wél konden merken, was de positieve impact van de structuurverstevigingen voor het onderstel (vooral dan voor de vooras), die zowel de stijfheid als de veiligheid en het comfort ten goede komen. Daarnaast rijdt deze BMW 2 Reeks nog immer snedig, levendig en nauwkeurig. Al moet je het Freude tijdens het Fahren wel wat nadrukkelijker gaan opzoeken. Zelfs met het optionele, wat harde M Sport-chassis en de 19-duimers van onze testwagen.
Prijs BMW 220 Gran Coupé (2025)
De Gran Coupé richt zich op jongere kopers die hun eerste “echte” BMW willen. Maar zelfs voor deze 220 moet je diep in de buidel tasten. De vanafprijs van 40.300 euro is al stevig, met M Sport-pakket neigt deze GC al naar de 50.000 euro. Onze zowat volledig aangeklede testwagen kostte bijna 60.000 euro... Er is ook een goedkopere 216 Gran Coupé, maar het blijft duidelijk: wie vandaag premium wil rijden, betaalt daarvoor.
Conclusie BMW 220 Gran Coupé (2025)
BMW verdient lof voor het blijven aanbieden van deze alternatieve carrosserievorm, in een markt die overspoeld is door SUV’s en uniforme berlines. Deze tweede generatie oogt aantrekkelijker, biedt meer verfijning, en weet met de 220-motor een mooi compromis te vinden tussen prestaties en verbruik.
Toch blijft de prijs een struikelblok. De 2 Gran Coupé onderscheidt zich wel degelijk, maar wordt geen koopje – zelfs niet met drie cilinders.