Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Na een carrière van liefst veertien (!) jaar gaf de Kangoo II in 2021 eindelijk de fakkel door. Deze derde generatie rust op het CMF-platform, waardoor hij toegang krijgt tot alle moderne techniek en uitrusting van Renaults huidige personenwagengamma. Met als gevolg dat hij zich meer dan ooit opwerpt als een valabel alternatief voor gezinnen. De lange koetswerkversie laat nog even op zich wachten, maar ook de ‘korte’ (4,49 meter) mag terecht een vijfzitter worden genoemd: de twee schuifdeuren achteraan geven toegang tot een achterbank die breed genoeg is om drie volwassenen te vervoeren. Onder het bagagescherm kun je 775 liter kwijt, uit te breiden tot 3,5 kubieke meter wanneer je alle stoelen neerklapt. Verder zit het interieur vol handige bergvakken.
Rijden doet de Kangoo comfortabeler en stiller dan vroeger, en ook het weggedrag zette een reuzenstap voorwaarts. Uiteindelijk verraadt vooral de rechte rijhouding nog de utilitaire roots van deze eenvolumer. Er is keuze uit vijf motoren. Bij de benzines is de 1.3 TCe van corvee, met 100 of 130 pk; aan dieselzijde doet de 1.5 Blue dCi dienst, met 95 of 115 pk. De gerobotiseerde versnellingsbak heeft inmiddels het gamma vervoegd, en er is nu ook de elektrische versie E-Tech Electric. Die heeft een batterij van 45 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van 285 kilometer.
De Kangoo heeft technisch en technologisch een sprong voorwaarts gemaakt, zodat hij zowel qua comfort als qua functionaliteit of uitrusting vandaag de dag een waardig alternatief is geworden voor de traditionele gezinswagen. Bovendien blijft hij naast de elektrische versie verkrijgbaar met een benzine- of dieselmotor.