Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Renault Kangoo E-Tech Electric EV45 (2023) - elektrische bestelbreak

Geschreven door Steven Appelmans op

Net zoals de vorige generatie krijgt ook de huidige Renault Kangoo een batterijversie. AutoGids doet de test met de elektrische E-Tech EV45-versie.

40.325 €

Overzicht :

Concept Renault Kangoo Electric

Als de vorige Kangoo Z.E. je niet meteen iets zou zeggen, dan is dat niet erg. Renault liep ook niet echt te koop met zijn elektrische bestelbusje. Zelfs al deed dat het eigenlijk lang niet zo slecht, vooral dan als utilitaire bezorger. Als gezinswagen was het rijbereik dan weer te krap… en de investering te groot.

En zonder al meteen de clou van het verhaal weg te willen geven: het lijkt er niet op dat er voor de ondertussen tot E-Tech Electric omgedoopte Renault Kangoo op batterijen veel zal veranderen. Ook al werd deze keer bij de ontwikkeling wél van meet af aan rekening gehouden met een elektrische variant.

Vreemd genoeg is die nieuwe elektrische Renault Kangoo E-Tech opgebouwd met Zoé-onderdelen, en dus niet met de modernere cellen en motoren van de Mégane E-Tech Electric. Concreet moet de Kangoo E-Tech Electric het rooien met 45 kWh aan batterijcapaciteit. De extern bekrachtigde synchroonmotor – Renault gebruikt geen permanente magneten, maar een in koperdraad gewikkelde rotor om het magnetische veld op te bouwen – genereert op zijn beurt 120 pk en 245 Nm.

Dat de Renault Kangoo E-Tech 12,6 seconden nodig heeft om richting 100 km/u te snellen en topt bij 135 km/u, het zal Jan Modaal allicht worst wezen. Dat de batterijen van het busje echter sneller leeglopen dan een vat bier tijdens Aalst Carnaval daarentegen… Renault geeft een WLTP-rijbereik op van 285 kilometer, al is dat een cijfer waarop je in de praktijk louter zicht hebt als alle randfactoren meezitten.

En dat was bij lange na niet het geval in het uitgeregende en koude Zeeland waar we de Renault Kangoo E-Tech zijn eerste sporen hebben gegeven. In die winterse condities bleek 180 kilometer het uiterste. En zelfs dat bereik hebben we alleen maar weten te halen dankzij een ei onder de rechtervoet en met 80 km/u als uiterste snelheidslimiet. Een slakkengang die ons verbruik echter niet onder de 23,2 kWh/100 km kreeg.

Review Renault Kangoo E-tech Electric

Rijgedrag Renault Kangoo Electric

Het behoeft allicht geen uitleg dat als je de elektrische Renault Kangoo wilt inzetten voor een gezinsvakantie, je je bestemming best niet te ver van de plaatselijke kerktoren plant. Of je moet de nodige bijkomende reistijd incalculeren. Snelladen op gelijkstroom doet deze E-Tech namelijk maar met maximaal 80 kW… mits je die optie hebt aangevinkt. Standaard neemt de Kangoo louter wisselstroom aan, met maximaal 11 kW. Kies je voor de versie met DC-snellaadfunctie, dan kan de interne omvormer 22 kW aan wisselstroom omzetten.

Vreemd genoeg biedt Renault je de mogelijkheid om, nadat je eerst hebt geopteerd voor zo’n EV45 DC 80 kW-versie, dat DC-snelladen opnieuw te deactiveren. Waardoor je dus weer louter op wisselstroom kunt laden, zij het dan wel met 22 kW. Onbegrijpelijk, maar goed, als je per ongeluk die keuze zou hebben gemaakt, dan levert het wel 600 euro besparing op. Al betwijfelen we of je dat echt gaat voelen op een minimuminvestering van om en bij de 40.000 euro.

Is er dan echt geen goed nieuws? Weinig, vrezen we. Ja, de Renault Kangoo E-Tech rijdt bijzonder zacht en stil. Comfortabel gedempt ook. Ondanks zijn massa van 1,87 ton – wat bijna 400 kilo (320 kilo komt zuiver op conto van de batterij) meer is dan de Kangoo TCe 100 in Authentic-trim – heeft de ophanging weinig tot geen moeite om dat extra gewicht in toom te houden.

Renault heeft ook zijn best gedaan om het rijgevoel van de benzine- en dieselversies zoveel mogelijk te kopiëren. In de gewone D-modus is de motorrem bijvoorbeeld vergelijkbaar met degene die je zou krijgen met een verbrandingsmotor. Schakel je de pook door naar de B-stand, dan kun je daar zelf nog wat spelen met de regeneratie, gaande van volledig uit (freewheelen of ‘zeilen’ dus) tot een sterkere vertraging (zonder evenwel te kunnen spreken van een eenpedaalsturing). De middelste stand is dan weer inwisselbaar met de gewone D-setting. Of hoe Renault wel consequent is in de dingen nodeloos ingewikkeld maken…

Nog opvallend: de koffer van deze E-Tech Electric is met een minimum van 850 liter een lik – 150 liter om precies te zijn – groter dan die van de gewone Renault Kangoo. De verklaring zit hem in de tweede stoelenrij, die hier iets verder naar voren moest worden geplaatst om plek te geven aan de batterij. Overigens heeft dat weinig tot geen invloed op de zitruimte achterin, die blijft ook in deze E-Tech voorbeeldig.

Toch is er nog een kleine angel. Anders dan in de gewone Renault Kangoo klappen de zitjes achterin de elektrische E-Tech niet weg in de vloer (daar zit namelijk de batterij). Daardoor verlies je niet alleen 300 liter aan maximaal stouwvolume, je boet evenzeer in aan een vlakke laadvloer. Als dat een euvel zou zijn: net als voor de gewone Kangoo komt er binnenkort ook een langere E Tech-versie met meer bagageruimte en/of twee extra kofferplekken. Bijkomend praktisch gemak dat dan hoogstwaarschijnlijk wel nog wat extra kilometers zal afvijlen van de actieradius, die nu al tekortschiet.

Review Renault Kangoo E-tech Electric

Verdict Renault Kangoo Electric

Het feit dat de Franse constructeur zich beroept op ‘oude’ technologie voor zijn fonkelnieuwe Renault Kangoo E-Tech Electric, zegt eigenlijk alles over het geloof dat de Fransen zelf hechten aan het welslagen van hun elektrische ludospace.

Net als bij de oude Kangoo Z.E. zien we voor deze E-Tech dan ook vooral een toekomst in de utilitaire sector. Als gezinswagen – zeker als die zelf gefinancierd moet worden – wacht de elektrische Renault Kangoo in het beste geval een schaduwrol.

 

  • Blijft ook als E-Tech een ruimtewonder
  • Je raakt er alleen nergens mee

In dit artikel : Renault, Renault Kangoo

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker