Korte tests
Seat Tarraco 2.0 TSI 190 4Drive: De zachtheid zelve

Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Is het nodig om een elektrische auto te kopen? Het antwoord op die vraag heeft een complete analyse nodig, meer dan bij de traditionele types brandstof. In het bijzonder omdat deze oplossing specifieke beperkingen kent. Op zich is de elektrische auto even oud als de automobiel zelf, er waren al werkende modellen die enkel op elektriciteit reden in ontwikkeling sinds 1880. Tegenwoordig biedt het merendeel van de recente modellen een autonomie van minstens 150 of 200 km aan op de snelweg. Bij trager, en dus zuiniger, rijden is het mogelijk om verder dan 300 km te rijden, zelfs tot 400 of 500 km met sommige modellen.
De auto kan niet werken zonder voldoende opgeladen batterijen. Logisch. Opladen kan echter enkele tientallen minuten tot meerdere uren duren, afhankelijk van het vermogen van de laadpaal en de soort stroom (gelijkstroom of wisselstroom). De laadpaal of het stopcontact kan ook gebruikt worden om de auto klaar te maken voor vertrek, bijvoorbeeld door klimaatcontrole te programmeren om de auto op voorhand op de juiste temperatuur te krijgen.
Het netwerk van (toegankelijke) publieke oplaadpalen ontwikkelt zich in de loop van de maanden. Vooral met Ionity en aan tankstations langs de snelweg. Daarnaast heeft Tesla zijn eigen installaties ontwikkeld die voorbehouden zijn aan zijn klanten. Het is vaak mogelijk om laadpalen te vinden op parkings bij grote winkelcentra, culturele of recreatieve locaties, net als bij stations, luchthavens en stadscentra. Er zijn ook oplaadpunten in sommige ondergrondse parkings en in het Kanaaltunnelcomplex. Toch is het belangrijk om te beschikbaarheid en de staat (panne etc) van de laadpaal op voorhand te controleren. Het is ook bijna onmogelijk om te betalen voor het opladen met een bankkaart, het is nodig om een kaart van een aanbieder bij te hebben.
Net als bij een auto op fossiele brandstof hangt de autonomie sterk af van de rijstijl en het traject. Het weer en de duisternis hebben echter ook een invloed. Het spreekt voor zich dat alle werkende apparaten (verwarming, klimaatcontrole, verwarmde stoelen, etc…) het rijbereik van de elektrische auto beïnvloeden. Dat moet evenwel geen beperking geven op het dagelijkse leven. Langs de andere kant zal het wel nodig zijn om je beter voor te bereiden voor vertrek op weekend of op vakantie. Tip: alle modellen bieden een soort ‘eco-modus’ aan, waarbij de werking van de apparaten aan boord wordt geoptimaliseerd. Alles hangt natuurlijk af van uw batterijcapaciteit voor lange afstanden. Als die niet vaak voorkomen, is het nog altijd mogelijk om een andere auto te huren voor uw verplaatsing. En waarom ook niet? Tot nu toe werd de autonomie uitgedrukt volgens de NEDC-norm. Tegenwoordig is de nieuwe WLTP-standaard realistischer. Reken op een bereik van 250 km met een batterij van 40 kWh bij een auto van gemiddelde grootte (Leaf), of nog wat meer met een kleinere auto (300 met een Zoé 40 kWh). Voor een Tesla van 100 kWh zou de autonomie 350 km moeten bedragen, of nog wat meer voor de zuinige rijder.
De modellen die momenteel worden verkocht zijn duur, gezien de nog jonge technologie. Het is vooral de prijs per kWh van de batterij die het budget bepaalt. Maar op de markt van elektrische wagens is er al wat voor alle smaken: stadswagens, compacte berlines, SUV’s (luxe of niet), familiewagens, prestigemodellen en zelfs sportwagens. Elektrische auto’s profiteren echter van een aangepaste taxatie die hun extra kost nog niet compenseert. Dat gezegd zijnde blijft de 120% aftrekbaarheid tot 2020 zeer interessant (daarna 100%). Nog een voordeel van de elektrische auto: de prijs van opladen is veel lager dan die van een volle tank benzine of diesel. Maar: hoe lang nog? We kunnen ons voorstellen dat de staat een deel van zijn belastingen wil richten op de prijs van elektriciteit zodra het volume van elektrische wagens consequenter wordt… Natuurlijk zijn de snellaadpunten voorlopig duurder per kWh, vooral langs de snelweg. Onthoud tenslotte dat een elektrische motor minder onderhoud vraagt en dus een langere levensduur heeft dan een verbrandingsmotor. En voor de batterijen: hun vermogen blijft over het algemeen overeind met de tijd (gemiddeld 5% verlies na 50.000 km), behalve als ze overbelast worden door telkens 100%-0%-100% te snelladen. Zo zullen ze sneller verslijten.
Er is niet meer brandgevaar dan met een auto op brandstof. Brandweerlui zijn opgeleid voor dit type voertuig.
Op het niveau van het milieu hangt de CO2-afdruk van de elektrische auto vooral af van de soort elektriciteitsproductie. Dat valt moeilijk te controleren, deze variabele kan het nuluitstoot-effect verminderen. Voorbeeld: in België is de kost van een kWh geproduceerde energie 200 g CO2, terwijl het in Frankrijk (waar kernenergie hoofdzakelijk zorgt voor de productie)… 34 g/kWh is. Als gevolg daarvan zal het publiek ongetwijfeld snel de bedenking maken dat de CO2-kost van een elektrische auto hoger is dan die van een benzine. Het is echter niet zo simpel, de milieukost van de ontginning van benzine of diesel moet ook meegeteld worden, net als de raffinage en het transport. Dat zorgt voor een andere balans, omdat die kost moet opgeteld worden bij de CO2 die wordt geproduceerd door de werking van de motor. We merken nog op dat op lange termijn met de opkomst van slimme elektriciteitsnetten (smart-grid met een geconnecteerde meter), de accu’s van elektrische auto’s ook kunnen helpen om de vraag op kritieke momenten (stroompieken) te ondersteunen en af te vlakken.
Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.
Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken