Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Online verkoop zonder showroom, de nieuwe norm?

Online verkoop met thuislevering zonder langs de dealer of een klassieke showroom te moeten, wordt het de nieuwe norm? Zal het gewoon worden om een nieuwe auto te kopen zonder hem in het echt te zien of te voelen?

Met 'De redactie ongefilterd' willen we de kans geven aan onze redacteurs om zich volledig vrij uit te drukken over enkele actuele onderwerpen. Geen beperkingen, geen politieke correctheid, enkel hun persoonlijke opinie vanuit hun geprivilegeerde positie als waarnemer van de autosector. Deze week stelden we de vraag wat ze denken van de online verkoop van auto's met thuislevering, zonder fysiek contact met de wagen, noch met een verkoper.

Een beladen vraag, maar ik geloof er niet in op korte termijn. De aankoop van een auto is meestal het tweede duurste onderdeel van een huishouden. Er is dus maar weinig ruimte voor fouten, aangezien een auto die niet voldoet aan de wensen voor jarenlange frustraties zal zorgen. Zeker geen goed idee. Zelfs een paar schoenen van 100 euro koop je niet zonder ze eerst eens aan te trekken. Waarom zou het dan anders zijn voor een aankoop van vaak vele duizenden euro's? Of krijgen we onze auto thuis geleverd en kunnen we hem met de post terugsturen als hij niet goed is, zoals een paar jeans van Zalando?

Het wordt volgens mij inderdaad de norm, simpelweg omdat het de constructeurs veel meer winst oplevert: de dure showrooms kunnen dicht en de onderhandelingsruimte voor de klanten verdwijnt, waardoor een auto een gegarandeerde prijs oplevert. Zaken die de hogere IT- en transportkosten (als die er al zijn) ruim zullen compenseren. Dat er daarbij heel wat werkgelegenheid verdwijnt, zal de constructeurs niet deren. De macht ligt namelijk bij hen, want zij maken het goed waar de consument naar vraagt.

Of het een goede zaak is voor de klanten, kan ik geen eenduidig antwoord op geven. Er zijn zeker heel wat klanten die het persoonlijke contact met een dealer verkiezen, of het nu om de persoonlijke service gaat of om het machtsgevoel na een goede deal onderhandeld te hebben. Maar anderen zullen dan weer liever de auto kopen die zij hebben samengesteld vanuit hun eigen woonkamer, zonder verkoopspraatjes of andere potentiële drempels. Tenslotte zullen er volgens mij wel nog ‘ateliers’ zijn om je auto naar wens samen te kunnen stellen... voor de juiste prijs, uiteraard.

Het risico van een auto online aankopen door enkel te kijken naar de technische gegevens en de foto's vanop de site is dat je met een wagen zit die niet bij je past. Tenzij je heel goed bent in het bepalen wat je zal krijgen door enkel te kijken naar wat er op papier staat. Maar voor de rest is de kans op ontgoocheling vrij hoog.

De verkoper in de showroom is natuurlijk maar zelden objectief en zal hij niet twijfelen om de potentiële klant te beïnvloeden en te overhalen. Toch blijft de auto zien, aanraken en testen onmisbaar voor veel mensen die een concrete en weloverwogen keuze willen maken.

Niet in de nabije toekomst. Mensen moeten/willen een auto toch nog altijd eerst even hebben gezien en gevoeld vooraleer ze overgaan tot een eventuele aankoop. Ervaring die ze enkel maar op kunnen doen door zich fysiek te verplaatsen naar een showroom. Als ze daar dan toch zijn, kunnen ze er evengoed de bestelbon tekenen. De online bestellingen lijken zich, in mijn opinie, dan ook te zullen beperken tot herhaalaankopen of de digitale bevestiging na een eerder bezoek.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten