Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Zijn kleine auto's gedoemd te verdwijnen?

Met de steeds strengere veiligheidsnormen, de wil van de constructeurs om SUV's te bouwen en de komende elektrificatie, zijn kleine auto's niet meer populair vanwege de te fijne marges om te ze verkopen.

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Deze week vroegen we ze of ze denken dat kleine auto's gedoemd zijn te verdwijnen in de huidige markt.

Zullen kleine auto’s die bijna even gemakkelijk dezelfde afstanden kunnen afleggen als grote gezinsauto, verdwijnen? Ja, waarschijnlijk wel. De verklaring heeft zowel te maken met de ontwikkelingskosten als met de steeds strengere normen. Maar ook met de elektrificatie. Tenminste, zolang de accutechnologie niet evolueert op twee punten: actieradius en oplaadsnelheid. Elektrische stadsauto's zijn erg oncomfortabel buiten de stad en op de snelweg. Dat zou kunnen leiden tot een verschuiving naar enerzijds autodeeldiensten met een grote vloot kleine auto's die alleen geschikt zijn voor korte ritten, en anderzijds andere voertuigen, in kleinere aantallen en met een hoger huurtarief, voor langere ritten, afhankelijk van de behoeften.

Het verdwijnen van kleine veelzijdige auto's die voor (bijna) alle budgetten toegankelijk zijn, zal vooral nadelig zijn voor jonge automobilisten, stadsbewoners die zich veel verplaatsen, en kwetsbare groepen. Dit is een ontmoedigende ontwikkeling in het autoaanbod. Temeer daar het openbaar vervoer nauwelijks verbetert om dat verlies te compenseren. Degenen die het geluk hebben over de middelen te beschikken om nog een ‘auto’ te kopen, noodzakelijkerwijs een middelgrote of grote, zullen hun automobiele flexibiliteit en mobiliteit behouden, maar die zal wel steeds duurder en elitairder worden.

Het aanbod bij de allerkleinsten verschraalt, maar ik denk niet dat ze met uitsterven bedreigd zijn, ook al verdienen de fabrikanten er relatief weinig geld aan. Vooral in Zuid-Europa, met zijn nauwe straatjes, is er nog steeds heel veel vraag naar Panda’s, 500’en en Aygo’s. Fiat en Toyota zullen die markt niet gauw opgeven, die laatste heeft zelfs net een volledig nieuw model klaar.

Voor wie in zijn straat wel plaats heeft om een auto van 4 meter te kunnen parkeren, is de Dacia Sandero het enige juiste antwoord. Voor net geen 10.000 euro, en dat is minder dan je betaalt voor een Fiat Panda, Renault Twingo, Hyundai i10, Toyota Aygo (X) of VW Up, heb je een basis-Sandero. Een radio zit daar niet in, maar er is wel plaats voor 5. Niet voor niets is het de 3de bestverkochte auto van Europa.

Vandaag de dag is het aanbieden van een stadsauto - of kleine auto van minder dan 4 m lang, laten we het zo zeggen - tegen een concurrerende prijs en met behoud van voldoende marge bijna onmogelijk geworden door de steeds strengere veiligheidsnormen, net als met de milieunormen. Een fenomeen dat nog zal verergeren, vooral met de toekomstige Euro 7-norm. Bijgevolg is het voor Europese fabrikanten niet langer de moeite om grote bedragen te investeren in de ontwikkeling van nieuwe producten met een levensduur van 3 tot maximaal 5 jaar. Het valt nog te bezien welke "psychologische" gevolgen deze winterslaap van het segment zal hebben voor de stedelijke clientèle of de clientèle met een laag inkomen, die de fabrikanten voorlopig in de steek hebben gelaten.

De enige uitzondering is momenteel Dacia, dat gebruik maakt van zijn "low-cost"-concept op basis van afgeschreven onderdelen om voertuigen te produceren die aan de minimumeisen voldoen zonder dat het de fabrikant een cent kost. De "Roemenen" kunnen hun kleine modellen dus tegen een concurrerende prijs verkopen en daarbij een interessante marge maken. De Aziatische merken profiteren van hun aanwezigheid met dit type model zowel op de Aziatische markt als in Europa en hebben daardoor hogere verkoopvolumes waardoor de productiekosten dalen.

Maar ik denk dat de "verdwijning" van kleine auto's slechts tijdelijk is. Naarmate de productiekosten van accu's en andere onderdelen die specifiek zijn voor elektrische voertuigen dalen, zullen kleine auto's in de tweede helft van het decennium weer in zwang komen. Zij zouden zelfs een nieuwe gouden gans voor de fabrikanten kunnen worden. Intussen hebben sommige fabrikanten al beslist om de gok te wagen met de lancering van elektrische stadswagens, naar het voorbeeld van Renault, dat zal inspelen op het sympathiek kapitaal van zijn elektrische R5 en R4 'revivals', of de Volkswagen-groep, die zal profiteren van de getalskracht van VW, Seat en Skoda.

Ik betwijfel of ze helemaal zullen verdwijnen, want er zal altijd een publiek zijn voor dit soort voertuigen: stadsbewoners, jonge bestuurders, kleine budgetten... Tenminste dat hoop ik, want afgezien van een gezinswagen is het de slimste categorie voertuig om een enkele bestuurder te verplaatsen.

Natuurlijk is de marge die je erop kunt maken klein in vergelijking met de grote, overuitgeruste SUV's, dus de grote groepen zullen zeker proberen om het alleen voor een van hun merken aan te bieden.
En in dit tijdperk van elektrificatie past in een kleine auto geen grote accu, dus de actieradius is beperkt. Maar wanneer de prijs van batterijen is gedaald en hun energiedensiteit is toegenomen, denk ik (hoop ik) dat er een comeback zal komen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten