Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / De redactie ongefilterd - Tesla wordt verzekeraar, goede of slechte zaak?

Naast auto's verkopen en zijn eigen laadinfrastructuur aanbieden wil Tesla nu ook zijn klanten gaan verzekeren, door gebruik te maken van hun rijgegevens om een gepersonaliseerde premie te bepalen. Een stap te ver?

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Deze week vroegen we hen wat ze ervan vinden dat Tesla zijn klanten wil gaan verzekeren.

Ik denk dat het vooral een logische evolutie is. Elke constructeur heeft op een of andere manier wel een financiële instelling aan zich gelieerd, dus waarom Tesla niet? Op voorwaarde uiteraard dat het hoofd- duidelijk gescheiden blijft van het bijproduct.

Waarmee ik vooral gezegd wil hebben dat het niet de bedoeling kan zijn dat de verzekeringstak ook zomaar aan alle data kan die de verschillende Models en hun bestuurders bij elkaar rijden. Ik zie Tesla er namelijk toe in staat je premie op te drijven telkens je de Ludicrous-mode activeert.

Tesla heeft vanaf het begin bewezen dat het met zijn auto's de hand wil leggen op verschillende aspecten van mobiliteit. Het bedrijf heeft daarom een netwerk van oplaadstations ontwikkeld, maar ook innovatieve marketing, online-aankopen en after-sales services (updates). Dat de Californische firma op de verzekeringsmarkt wil spelen, is uiteindelijk logisch. Tesla laat zien dat het zijn klanten wil begeleiden (controleren?) tijdens hun Tesla-reis. Het wil waarschijnlijk bewijzen dat traditionele verzekeraars een slecht inzicht hebben in de uitdagingen en specifieke kenmerken van elektrische auto's. Is dat een garantie op een betere premie?

Opvallend is dat de verzekering van Tesla gekoppeld is aan de gegevens die door de modellen worden geregistreerd, met een premie die maandelijks wordt aangepast aan het gedrag van de bestuurder. Dit is een zwaard van Damocles voor de portemonnee. Het is ook het zoveelste bewijs dat data van groot economisch belang zijn geworden, en een middel om op basis van kille wiskundige modellen tot bepaalde preventieve gedragingen aan te zetten. En wat het doel ook is, eerlijk gezegd, dat is weinig bemoedigend…

Dat Tesla zijn (Amerikaanse) klanten ook autoverzekeringen gaat aanbieden, is op zich niets bijzonders. Heel wat constructeurs doen dat immers. Maar Tesla zou natuurlijk Tesla niet zijn als er geen extra dimensie aan zou zijn: je betaalt immers meer of minder naargelang van je rijstijl.

Voor de EV-constructeur is het dan ook maar een klein kunstje om die te analyseren aan de hand van de verschillende voertuigdata. Het ligt natuurlijk een beetje in de lijn van het ISA-systeem dat vanaf juli volgend jaar verplicht wordt in nieuwe modellen in Europa, en dat de snelheid van de auto aanpast aan de geldende maximumsnelheid. Wil dat zeggen dat je meer betaalt zodra je de elektrische pk’s van je Tesla ook maar een beetje benut? Mogen we dat, los van het big brother-gehalte, een beetje hypocriet vinden?

Absoluut gezien is dat niet verrassend. Wat Tesla wil doen door de rijgegevens van auto's te gebruiken om de premie aan te passen, is uiteindelijk de droom van elke verzekeraar. Alleen wettelijke bepalingen verbieden – voor hoe lang nog? – een dergelijk gebruik van gegevens, tenminste in Europa. In principe kunnen verzekeraars nu al de gegevens uit de ‘zwarte doos’ van een voertuig gebruiken na een ongeval om de verantwoordelijkheden van de betrokken partijen te bepalen.

Het probleem is dat onze rijgewoonten live worden ‘bespioneerd’ om willekeurig te beslissen of een bepaald gedrag moet worden bestraft of beloond door de verzekeringspremie aan te passen. Sommige bestuurders die zeer traag rijden, maar zeer afgeleid zijn, veroorzaken meer ongevallen en creëren gevaarlijker situaties dan anderen die dynamischer of nerveuzer rijden, maar hun voertuig en de verkeersomgeving in grote mate onder controle hebben. Waarom zouden de eersten minder moeten betalen dan de laatsten?

Zou Tesla, alvorens zijn klanten te willen verzekeren, er trouwens niet beter aan doen de veiligheidsproblemen van zijn voertuigen op te lossen, wetende dat er een onderzoek loopt naar gebreken in zijn rijassistentiesystemen...?

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten