Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Brussel / BELEID – Mobiliteit financieren zal miljarden kosten

Geschreven door David Leclercq op 19-07-2019

De mobiliteitsambities van de Brusselse regering zal enkele miljarden euro’s kosten als we Alain Maron, de nieuwe minister van Energie en Klimaat, mogen geloven.

Onze conculega’s van de RTBF hebben de nieuwe Brusselse minister voor Energie en Klimaat, Alain Maron (Écolo), kunnen interviewen. Daar gaf hij toe te “vrezen” voor de financiering van de mobiliteitsambities van de volgende Brusselse regering. De nieuwe minister-president van het Brussels Gewest, Rudi Vervoort (PS), heeft nochtans beweerd dat het Gewest zijn ambities zelf zou kunnen financieren. Maar blijkbaar is niet iedereen overtuigd.

Opgepast voor de metro

Alain Maron vreest vooral voor de financiering van de metro. “Het volledige gewestelijke begrotingskader staat onder druk zoals bij alle entiteiten, daar moeten we eerlijk over zijn”, vertelde hij aan onze collega’s bij de openbare omroep. Ter herinnering, de ambities voor het openbaar vervoer rusten vooral op de verlenging van verschillende metrolijnen in de hoofdstad, allemaal met relatief korte deadlines (2021, 2024 en 2030). De werken worden geschat op ongeveer 2 miljard euro “waarvan 1,5 miljard euro gefinancierd door het Brussels Gewest”. Toegegeven, dat is veel, maar het programma van Écolo voorzag net die gigantische investeringen in openbaar vervoer, zelfs tot 7 miljard euro (maar met Wallonië inbegrepen).

Welke financiering?

Alain Maron is van mening dat “het noodzakelijk zal zijn om budgetoplossingen te vinden die mogelijk via een debudgettering van grote investeringen gaan”. Wat in werkelijkheid betekent dat het nodig zal zijn om buiten het begrotingskader en de Europese normen te gaan. De minister stelt dat deze techniek “voordien al door alle entiteiten is gebruikt” en dat hij hier nog “versterkt” zou kunnen worden. Maron is hoe dan ook optimistisch en denkt dat er een manier is om de uitgaven te optimaliseren, om meer te kunnen doen met minder geld. De minister van Energie en Klimaat sprak ook over de mogelijkheid tot gratis openbaar vervoer voor mensen onder de 25 en boven de 65 jaar. Volgens hem zou deze maatregel niet veel moeten wegen op het investeringsbudget.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten