Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Budget / Kilometerheffing voor vrachtwagens

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-06-2017

Tussen april 2016 en april 2017 bracht de kilometerheffing voor vrachtwagens de Belgische schatkist 648 miljoen euro op. 229 miljoen daarvan ging naar Wallonië, 408 miljoen naar Vlaanderen en de rest naar Brussel.

Het Waalse Gewest heeft na één jaar kilometerheffing (april 2016-april 2017) voor vrachtwagens de balans openbaar gemaakt. Daaruit leren we dat van april tot april 648 miljoen euro is geïnd of 100 miljoen euro minder dan geschat. Het geld is tussen de gewesten verdeeld, met 408 miljoen voor Vlaanderen, 229 miljoen voor Wallonië en 11 miljoen voor het Brussels Gewest. Gemiddeld wordt in het hele land dagelijks 2,3 tot 2,4 miljoen euro opgehaald. De meest winstgevende maand was juni 2016, met 58 miljoen euro.

Polen

Na de Belgen, die goed zijn voor 19 procent van de voertuigen met een heffingscomputer, hebben vooral Poolse vrachtwagens vaak zo’n Belgische tol-OBU. Daarna komen de Nederlanders, de Duitsers, de Fransen en de Roemenen. Qua betalingen dragen Belgische vrachtwagens 46 procent van de inkomsten bij. Onder de buitenlanders komt het meeste geld als volgt binnen: 11 procent van Nederlanders, 9 procent van Polen, 6 procent van Roemenen en 5 procent van Duitsers.

Gaten

Een studie die de gegevens vergelijkt van de Viapass-boordcomputers met die van de sim-kaarten in de tachografen van de vrachtwagens gaf aan dat de invoering van de kilometerheffing weinig invloed heeft gehad op de routes die de vrachtwagens nemen. In Wallonië waren er echter twee grote uitzonderingen, allebei in Waals-Brabant: de N243 tussen de N25 en de N29, en de N29 tussen Perwez en Jodoigne om de E411 te vermijden, met een klein stukje door Vlaanderen.

Aanpassingen

Daarom zullen in juli 33 extra kilometers worden toegevoegd aan de betalende Waalse wegen om deze ‘gratis’ omwegen uit te schakelen. Het gaat dan om de eerder vermelde N29 en N243. Vlaanderen moet nog een evaluatie maken voor het beslissingen neemt over de uitbreiding van het betalende deel van de wegen. In Vlaanderen en Brussel gaat de prijs per kilometer met 2 procent omhoog, in Wallonië verandert voorlopig niets aan de tarieven.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten