Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Elektrische auto minder vervuilend over gehele levensloop?

Is de elektrische auto ecologischer dan een klassieke wagen? De vraag duikt steeds weer op. Een nieuwe studie schuift het voordeel naar de elektrische auto, mits een aantal nuances.

Als we de uitstoot van broeikasgassen willen terugdringen, moeten we dan de verbrandingsmotor volledig schrappen uit onze auto’s*? Jawel, als we kijken naar de hele levenscyclus, zo zegt de Europese Stichting voor het Klimaat (ECF) als besluit van een studie uitgevoerd in samenwerking met een aantal milieu-ngo’s, Renault en batterijenfabrikant Saft (opgelet: de tekst is in het Frans opgesteld). Al moeten wel een aantal nuances worden opgemerkt. De reductie van de CO2-uitstoot van de tekentafel tot het levenseinde van de auto hangt sterk af van de energiesamenstelling. Energiecentrales op steenkool of stookolie zijn niet de beste bondgenoten van de elektrische auto. Kernenergie drukt dan weer de CO2-uitstoot, maar iedereen weet hoe gevaarlijk het radioactieve afval is dat ze produceren. Een andere studie van de VUB en Mobi had onlangs al aangetoond dat elektrische auto’s een meer gunstige balans naar voren schuiven, zelfs wanneer ze op ‘grijze’ stroom rijden.

70 tot 57 procent

Deze nieuwe studie toont aan dat een elektrische stadsauto in zijn levenscyclus 70 procent ‘broeikasgassen’ minder uitstoot dan een vergelijkbare benzinewagen als je uitgaat van een recyclage van de batterijen aan het eind van zijn levensloop en stroom uit hernieuwbare energiebronnen. Voor een berline zakt het voordeel tot 57 procent tegenover een vergelijkbare dieselwagen. De elektrische auto is daarentegen onklopbaar op het vlak van NOx en fijnstof. Het rapport zegt: “Een park van 4,4 miljoen elektrische auto’s tegen 2030 (PHEV’s meegerekend) in Frankrijk zou de NOx-uitstoot bij het gebruik van personenwagens verminderen met 72 procent en die van fijnstof (PM10) met 92 procent”. Tot slot wijst de studie nog op de stabiliserende rol voor het elektriciteitsnetwerk die elektrische auto’s zouden kunnen krijgen bij productie- of verbruikspieken.

*Het is belangrijk om te onthouden dat deze studie een elektrische auto vergelijkt met een auto met een verbrandingsmotor die op een fossiele brandstof rijdt. Ze houdt geen rekening met een eventueel gebruikt van synthetische, “CO2-neutrale” brandstoffen met een laag zwavelgehalte (en dus een lagere NOx-uitstoot).

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten