Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / HyVia: het groene waterstofplan van Renault

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-07-2021

Renault lanceert een waterstofecosysteem met de naam HyVia. HyVia is momenteel vooral gericht op bedrijfsvoertuigen, maar creëert ook een koolstofvrije productie die zou kunnen worden aangepast voor auto's.

Waterstof begint duidelijk de overgang te maken naar een oplossing voor (stedelijk) goederenvervoer. Renault wil met HyVia de boot niet missen van deze technologie. HyVia is een ecosysteem in Frankrijk dat garant staat voor de productie van koolstofvrije waterstof door elektrolyse met gebruik van "groene" elektriciteit. Deze waterstof wordt vervolgens opgeslagen in een voertuig dat is uitgerust met een brandstofcel om de elektromotor aan te drijven. Dan hoeft er alleen nog maar waterstof getankt te worden, wat sneller gebeurt dan een batterij opladen.

Pompen

HyVia houdt ook rekening met de levering van waterstof aan zijn klanten. Daarom staat er vanaf 2021 een programma voor de uitrol van groene waterstofstations gepland. De locaties zullen afhangen van de noden van de H2Tech-klanten van bedrijfsvoertuigen die Renault gaat lanceren. Partner Plug Power heeft wereldwijd al ongeveer 100 H2-stations in gebruik genomen. Die leveren momenteel gemiddeld 40 ton H2 per dag.

Masters

Renault heeft drie "Dual Power"-bestelwagens voorgesteld, die rijden op een brandstofcel van 30 kW die wordt aangedreven door waterstof en een batterij van 33 kWh. Het zijn aangepaste versies van de Master. De Master Van H2-Tech heeft een totale actieradius van 500 km dankzij de waterstoftank van 7 kg. 400 km gebeurt op de H2-tank, de overige 100 km komt van de batterij. Met tanks van slechts 3 kg kan het Master Cab H2-Tech chassis 150 km afleggen met waterstof en 100 km met de batterij. De Master Citybus H2-Tech, die 15 personen kan vervoeren, heeft een totale actieradius van 300 km.

Voorlopig richt HyVia zich op bedrijven met deze bedrijfsvoertuigen. Maar het programma zou de weg kunnen vrijmaken voor een nuttige infrastructuur voor toekomstige FCEV-auto's. Die hebben in gebruik de voordelen van een elektrische auto (geen vervuiling door de uitlaat) en een brandstofauto (snel tanken), de nadelen liggen eerder in de energie-efficiëntie van de productie van waterstof en de infrastructuur voor het opslaan en transporteren van deze energiedrager.

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten