Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Jaguar Land Rover begint ook aan waterstof

Geschreven door Frédéric Kevers op 15-06-2021

Jaguar Land Rover gaat een prototype van de Defender ontwikkelen die wordt aangedreven met een brandstofcel op waterstof. Het testmodel zou al in 2021 op de weg komen.

Jaguar Land Rover wil koolstofneutraal worden en heeft daarvoor een nieuwe strategie gelanceerd, 'Reimagine', waarmee Jaguar volledig elektrisch zal worden en Land Rover (voorlopig) deels. Naast de batterij-elektrische wagens starten de Britten ook een ontwikkelingsprogramma op voor een brandstofcel op waterstof, die nog in 2021 getest zal worden in een Land Rover Defender.

10 miljoen FCEV's

Volgens JLR is het aantal voertuigen met een brandstofcel (FCEV) wereldwijd verdubbeld sinds 2018, terwijl het aantal waterstofpompen maar met 20% is toegenomen. De Britse constructeur schat in dat tegen 2030 er 10 miljoen waterstofvoertuigen zullen rondrijden die bij meer dan 10.000 tankstations zullen kunnen tanken.

Project Zeus

Het Project Zeus van JLR wordt deels ondersteund door de Britse overheid en staat de constructeur toe om de FCEV-technologie in reële omstandigheden te testen in een aangepaste Land Rover Defender. Het doel is om na te gaan of dit type aandrijflijn kan voldoen aan de verwachtingen van de klanten op drie belangrijke punten: de verhouding actieradius/bijtanktijd, het sleepvermogen en de off-roadcapaciteiten.

Voordelig voor zware voertuigen

Voor JLR zijn de voordelen van een brandstofcel op waterstof talrijk en passen ze goed bij het gamma van de twee merken: een grote autonome, snel tanken en goede prestaties, het comfort van een elektrische aandrijflijn en alle ecologische voordelen die daarbij gepaard gaan.

De brandstofcel op waterstof is vooral voordelig voor elektrische mobiliteit met grote en zware voertuigen, zoals de grote SUV's en luxeberlines, die meestal vrij zwaar zijn. Daarvoor gebruik maken van een batterij-elektrische aandrijflijn betekent dat er zeer grote accupakketten nodig zijn, die opnieuw gewicht toevoegen en die niet voldoende autonomie kunnen bieden zonder te beknibbelen op de prestaties.

Een brandstofcel zou daarvoor dus een doeltreffend alternatief kunnen zijn. De waterstoftanks nemen ook wat plaats in, maar hun massa is veel beperkter en ze kunnen gemakkelijker een autonomie van 500 of 600 km in de praktijk garanderen, terwijl het bijtanken maar enkele minuten duurt.

Daarnaast moet een Land Rover-rijder steeds volop kunnen genieten van zijn auto, ongeacht de weersomstandigheden. Of het nu vriest of er net een hete zon op je schijnt. Ook deze omstandigheden zijn minder gunstig voor batterij-elektrische wagens (BEV), maar hebben minder invloed op FCEV's. Maar hoe voordelig een FCEV ook is in gebruik, moet er een duurzame oplossing gevonden worden voor onze energievoorziening, want ondanks het feit dat deze wagens geen CO2 uitstoten, kost de productie van waterstof heel veel energie met als gevolg dat de energie-efficiëntie van H2 amper beter is dan die van een auto met verbrandingsmotor.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten