Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Volkswagen Golf: benzinemotor met mussendorst

Geschreven door Laurent Norro op 22-03-2018

Binnenkort kort de Volkswagen Golf een nieuwe, extreem zuinige benzinemotor. Het gaat om een 1.5-viercilinder die even spaarzaam wil zijn als een diesel.

Over een paar maand duikt een nieuwe benzinemotor op in het gamma van Volkswagen. Die zou even weinig verbruiken als een even krachtige diesel. Deze 1.5 TSI ACT BlueMotion start zijn carrière in de Golf.

4,8 l/100 km

De turboviercilinder ontwikkelt 130 pk en is uitgerust met een actieve cilinderuitschakeling ACT. Volkswagen gebruikt dit systeem al een paar jaar en weet dat het verbruik daarmee gemiddeld met 10 procent kan dalen. Wanneer de motor slechts zeer licht wordt belast, worden 2 van de 4 cilinders uitgeschakeld. Volgens Volkswagen kan dit tussen 1.400 en 4.000 o/m en bij snelheden tot 130 km/u. In combinatie met de optionele DSG 7-versnellingsbak wordt bovendien automatisch ontkoppeld wanneer de bestuurder gas lost of de auto bergaf rijdt. De 12V-accu wordt vervangen door een lithium-ionbatterij om de boorduitrusting onder spanning te houden. Het blok zou goed zijn voor een gemiddeld normverbruik van 4,8 l/100 km en op de buitenstedelijke cyclus zou hij zelfs aan 4,0 l/100 km genoeg hebben. Uiteraard zullen in de nabije toekomst ook andere modellen met deze nieuwe motor worden aangeboden.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten