Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Professioneel / Elektrisch leasen: wie betaalt er voor thuisladen?

Wanneer u de stap naar elektrisch rijden al gezet hebt, of erover nadenkt, zal een oplaadpunt thuis waarschijnlijk nodig zijn. Welke leverancier kiezen? Wanneer opladen? Wie betaalt de factuur? We hebben alles wat u moet weten op een rijtje gezet.

U kunt een elektrische auto natuurlijk aan het gewone thuisstopcontact opladen. Dan zult u echter wel wat geduld moeten hebben, want vaak volstaan zelfs acht uur niet om de batterijen van uw auto helemaal op te laden. Daarom is het waarschijnlijk aangewezen om een wallbox te installeren. Dat is een beveiligd laadpunt dat aan de muur wordt bevestigd en dat voorzien is van een specifiek stopcontact waarmee batterijen veel sneller dan bij een gewoon stopcontact van stroom voorzien kunnen worden.

Let er echter wel op dat u vooraf nagaat of uw elektrische installatie het gebruik van dergelijke laadinfrastructuur toelaat. Verouderde elektrische installaties zijn niet altijd geschikt voor zo’n voorziening. U zult ook het geschikte type wallbox en het gepaste vermogen voor uw elektrische installatie en uw auto moeten onderzoeken.

Het juiste laadpunt kiezen

Dan moet u nog de leverancier selecteren. Er zijn natuurlijk heel wat onafhankelijke aanbieders van laadinfrastructuur, maar ook de meeste constructeurs die elektrische auto’s of plug-ins in hun gamma hebben, bieden laadoplossingen voor thuis aan. Dat is bijvoorbeeld het geval bij BMW, Volkswagen, Tesla of Renault. De prijzen variëren aanzienlijk: van 530 euro voor een Tesla-wallbox tot 2.540 euro voor een BMW Wallbox Pro. Hoe krachtiger de wallbox, hoe hoger zijn prijs.

Volgens dezelfde logica geldt natuurlijk dat hoe vaker u uw auto oplaadt, hoe hoger uw elektriciteitsfactuur zal uitvallen. Dat wordt nog versterkt door het vermogen van het laadpunt. Als u over een tweevoudig tarief (dag/nacht) beschikt, laadt u de auto best op tijdens de daluren. Over het algemeen lopen deze van 22 uur tot 7 uur tijdens de week en van vrijdag 22 uur tot maandag 7 uur in het weekend, maar dat kan van netbeheerder tot netbeheerder variëren.

Het laadpunt registreert automatisch hoeveel energie bij elke oplaadbeurt verbruikt wordt. Dat is erg nuttig wanneer uw werkgever besloten heeft om de elektriciteitskosten die voortkomen uit het laden van uw elektrische bedrijfswagen te vergoeden. Hij zal dan elke maand een overzicht ontvangen van het verbruik van uw wallbox, zodat hij u die kost kan terugbetalen. Het is ook goed om te weten dat werkgevers in de meeste gevallen ermee akkoord gaan om de kosten voor de aankoop en installatie van een wallbox thuis ten laste te nemen, als ze menen dat die nodig is voor de medewerker.

In de leaseprijs inbegrepen

Voor elektrische bedrijfsauto’s die via een leasingmaatschappij ter beschikking gesteld worden, bieden meerdere leasingmaatschappijen specifieke oplossingen aan. Naast de huur van de auto bevatten die ook de installatie van een laadpunt bij de bestuurder thuis. Zo biedt ALD Automotive bijvoorbeeld ALD Electricplus aan, en heeft Alphabet een oplossing die AlphaElectric heet. Vaak gaat het concept zelfs een stuk verder en bevat het ook een audit van uw elektrische installatie om het juiste type laadpunt dat geïnstalleerd kan worden te bepalen, en om er zeker van te zijn dat ze wel geschikt is.

Vervolgens registreert het systeem gedurende de hele gebruiksperiode van het laadpunt de hoeveelheid verbruikte elektriciteit voor het opladen en geeft het die informatie automatisch door aan de verhuurder, die de kosten aan de bestuurder terugbetaalt. De leasingmaatschappij factureert die bedragen dan door aan de werkgever als deel van de maandelijkse huurprijs van de auto.

 

100 procent groen opladen

Als uw woning over zonnepanelen beschikt, kan de energie die ze opwekken gebruikt worden om uw elektrische auto op te laden. Het voordeel is dat die energie 100 procent groen is. Vanzelfsprekend zult u, wanneer u de hele dag niet thuis bent, over een huisbatterij moeten beschikken om de energie die overdag geproduceerd werd op te slaan en te kunnen gebruiken wanneer u ze nodig hebt. Ook hier kan uw werkgever u de tegenwaarde van het energieverbruik dat nodig was om uw auto op te laden, terugbetalen.

Als werkgever of zaakvoerder van een vennootschap kunt u niet genieten van een belastingvrijstelling voor de zonnepanelen. De fiscaliteit met betrekking tot zonnepanelen is regiogebonden, maar weet dat bedrijven in Brussel van een fiscaal voordeel genieten op hun energiebesparende investeringen.

Het laadpunt registreert automatisch hoeveel energie bij elke oplaadbeurt verbruikt wordt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten