Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Formule 1 / De Grote Prijs van Hongarije door de ogen van onze F1-specialist

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-08-2022

Wat is onze F1-specialist bijgebleven van de Grand Prix van Hongarije in Boedapest, op een zeer bochtig circuit dat de Ferrari's had moeten bevoordelen maar uiteindelijk Verstappen en Mercedes diende?

Inleiding

De weekends volgen elkaar snel op in de Formule 1 en een vergelijkbaar patroon tekent zich af. Tenminste, als je van de resultaten uitgaat. Verstappen verstevigt zijn leiderspositie, Mercedes is aan het klimmen en samen met Leclerc tuimelt Ferrari. Een week na een bittere Franse Grand Prix voor Charles Leclerc, rekende de Monegask op het bochtige circuit van de Hungaroring om dit eerste deel van het seizoen positief af te sluiten en de aanzienlijke kloof te verkleinen die hem scheidt van Max Verstappen, de comfortabele leider in het kampioenschap. Het draaide anders uit. Erger nog! Niet alleen won de Nederlander de race, de Ferrari's werden ook nog eens verslagen door de Mercedessen... en hun bandenstrategie. Een demonstratie in de regels van de kunst dat het niet voldoende is om intrinsiek de snelste auto te hebben, wil je winnen. Achter de top 6 gaat het duel tussen McLaren en Alpine door voor de vierde plaats in het constructeurskampioenschap.

Samenvatting van de race

De eerste verrassing kwam tijdens de kwalificatiesessie op zaterdag. George Russell pakte zijn eerste pole position en versloeg zo de Ferrari's van Sainz en Leclerc. De Scuderia-coureurs dachten echter dat ze het tempo hadden om de dreiging van Russell in de race weg te nemen en wilden het beste maken van de tegenslag van Verstappen. Na een door technische problemen verstoord Q3 moest de Nederlander als tiende aan de koers beginnen.

Maar het mocht niet zijn. Enerzijds bood Russel heel lang weerstand aan de Ferrari's, anderzijds reed Verstappen snel de top vijf binnen, waardoor hij zich weer in de race voor de overwinning waagde. Opnieuw getuigden de strategen van Red Bull Racing van meer inspiratie dan hun tegenhangers bij Ferrari. Dankzij een goed uitgevoerde vroege pitstop kon Verstappen Leclerc en Sainz voorblijven toen deze zelf naar de pitlane moesten. Verstappen, die net als Pérez en Russell op zachte banden startte, schakelde over op medium en zette een tempo neer dat Sainz (ook op medium) en Leclerc (op hard), niet konden evenaren.

Daarnaast was er de Mercedes-factor. Met de twee Zilveren Pijlen die zichzelf regelmatig in de voorhoede uitnodigden. Ondanks een spin haalde Verstappen Leclerc voor de tweede keer in en vloog naar een gemakkelijke overwinning voor de twee Mercedessen van Hamilton en Russel die slechts de kruimels overlieten aan Sainz, vierde, Pérez vijfde en Leclerc slechts zesde die van een echte ramp zal spreken. In het kampioenschap ligt hij nu 80 punten achter op Verstappen en zal de zomerstop nodig hebben om zich op te laden!

Ditmaal was het Norris die als zevende over de finish kwam, voor de twee Alpines van Alonso en Ocon en de twee Aston Martins van Vettel en Stroll. De viervoudige Duitse wereldkampioen scoorde daarmee een punt nadat hij had aangekondigd dat hij aan het einde van het seizoen de helm aan de haak hangt. Wat Alonso betreft, hij was niet erg gelukkig met het gedrag van zijn teamgenoot tijdens de race. Speelde dit een rol in zijn beslissing om het Franse team te verlaten en in 2023 de plaats van Vettel in te nemen? Waarschijnlijk.

Resultaten GP Hongarije

1. Max VERSTAPPEN (Red Bull)
2. Lewis HAMILTON (Mercedes)
3. George RUSSEL (Mercedes)
4. Carlos SAINZ (Ferrari)
5. Sergio PEREZ (Red Bull)
6. Charles LECLERC (Ferrari)
7. Lando NORRIS (McLaren)
8. Fernando ALONSO (Alpine)
9. Esteban OCON (Alpine)
10. Sebastian VETTEL (Aston Martin)

Wereldkampioenschap coureurs

1. Max VERSTAPPEN - 258 punten
2. Charles LECLERC - 178 punten
3. Sergio PEREZ - 173 punten
4. George RUSSEL - 158 punten
5. Carlos SAINZ - 156 punten
6. Lewis HAMILTON - 146 punten

Wereldkampioenschap constructeurs

1. Red Bull - 431 punten
2. Ferrari - 334 punten
3. Mercedes - 304 punten
4. Alpine - 99 punten
5. McLaren - 95 punten
6. Alfa Romeo - 51 punten

Tops

Wat een krachttoer van Max Verstappen! De Nederlander startte op de tiende stek, maar hij behield zijn cool en baande zich snel een weg naar de top vijf, waar hij zijn opportunisme toonde en kon profiteren van de geïnspireerde strategie van zijn team. Sterker nog, nadat hij Leclerc voorbij ging, spinde hij maar hij bleef kalm, passeerde de Ferrari opnieuw en deelde vervolgens de genadeslag uit aan Mercedes om als een speer naar een onbetwiste overwinning te vliegen. Vorstelijk is Verstappen op weg naar zijn tweede kroon.

Mercedes boekt vooruitgang en kan nu meespelen voor de overwinning. Het team is snel in de kwalificaties, zoals Russells pole bewijst, maar ook tijdens de race, waarbij de poleman een goed gevecht leverde bij de start van de race, terwijl Sir Lewis op de baan zijn vorm heeft teruggevonden en zelfs de snelste rondetijd neerzette! Rest hem hetzelfde te doen op andere en snellere circuits waar "porpoising" vaker voorkomt. Maar het team van achtvoudig wereldkampioen lijkt weer op rails te staan, eigenlijk een meevaller voor Red Bull en Verstappen omdat het nu een groter obstakel vormt voor... Ferrari

De strijd om de vierde plaats in het constructeurskampioenschap, tussen Alpine en McLaren, belooft intens te worden. De twee teams krijgen achtereenvolgens de overhand op hun rivalen, afhankelijk van de aard van de circuits, nu eens in het voordeel van de MCL36, dan weer gunstiger voor de karakteristieken van de A522. Maar Alpine heeft een licht voordeel, omdat het kan rekenen op twee zelfverzekerde en efficiënte coureurs, terwijl McLaren af te rekenen heeft met een Ricciardo die niet in actie lijkt te komen en te weinig vertrouwen in zijn auto heeft.

Flops

Het is niet onze bedoeling iemand te stampen die al op de grond ligt, maar Ferrari heeft waarschijnlijk zijn laatste joker verspeeld in Hongarije. Door de bandenstrategie van Leclerc verkeerd in te schatten, heeft het zijn coureur zeker een kans ontnomen die hem in staat had gesteld het gat met de almachtige Verstappen te dichten. Erger nog, de keuze om de Monegaskische coureur op harde banden te zetten, beïnvloedde de strategie van Sainz, waardoor deze het onderspit delfde en een straf kreeg voor te lang stoppen. Het is niet alleen de Franstalige coureur van de Scuderia die niet goed met druk kan omgaan. Jammer, want de F1-75 is zo goed!

Is het Gasly niet, dan wel Tsunoda! Bij elke race maken de Alpha Tauri-piloten domme fouten, waardoor het team de helft van zijn kracht verliest. Bovendien is de auto van Faenza aan het terugvallen en lijkt deze niet in staat om voor punten te strijden, ondanks regelmatige verbeteringen.

Williams lijdt en is weer de rode lantaarn van de grid geworden. De evoluties, hoe spectaculair ook, werpen geen vruchten af. Albon en Lattifi blijven vrij machteloos achter in het veld. Heeft het team uit Grove er goed aan gedaan om zijn technische concept om te gooien in het licht van de vooruitgang bij Mercedes, dat met een apothekerschaaltje tewerkging?

Gespot: oud maar niet afgeschreven

De "oude garde" is verre van ingedommeld! Of het nu Hamilton is, tweede en opnieuw onstuimig, of Alonso die zijn ontstoken Franse teamgenoot wist af te houden, onder toezicht van hun team, of Vettel die aan het einde van de race de betere was van Stroll ondanks zijn status van toekomstig gepensioneerde. Nee, de mannen van gisteren zijn nog steeds geduchte opponenten in de hedendaagse Formule 1! In een westrijdformule die een technische transformatie ondergaat en nu meer belang hecht aan de afstelling en het rijderstalent, hebben de oude rotten nog steeds hun zegje.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten