Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / 5 redenen om elektrisch te gaan rijden

Elektrische auto’s worden vaak nog scheef bekeken – een houding die voortvloeit uit een gebrek aan kennis van zaken of gewoon uit angst voor verandering. Daarom deze 5 feiten rond de elektrische auto die de voordelen van deze technologie bevestigen en, meer nog, aantonen waarom het interessant is om snel over te schakelen.

Skoda Enyaq iV

1. Een ruimschoots toereikend rijbereik

Het obstakel dat het meest ter sprake komt wanneer het over elektrische auto’s gaat, is het rijbereik. Sceptici zijn ervan overtuigd dat grote afstanden afleggen onmogelijk is. Of erger nog: dat je systematisch moet bijladen tussen twee ritten. Dat klopt niet. De nieuwe ŠKODA ENYAQ iV wordt aangeboden met twee batterijpakketten, waarmee hij kan voldoen aan ieders individuele behoeftes: het rijbereik gaat van 431 tot 520 kilometer (WLTP) naargelang het gaat om de versie 60 (62 kWh) of 80 (82 kWh). Meer dan genoeg toch? En in ieder geval is het niet minder dan wat auto’s met een verbrandingsmotor bieden, die tegenwoordig met piepkleine tanks worden geleverd om gewicht en CO2-grammen te besparen. Bovendien heeft de Monitor-studie die werd uitgevoerd bij meer dan 10.000 Belgen, recent aangetoond dat de Belgische automobilist gemiddeld maar 35 kilometer per dag aflegt en dat 1 rit op 4 niet langer is dan… 5 kilometer! Die realiteit bewijst dat de ŠKODA ENYAQ iV meerdere dagen na elkaar kan worden gebruikt zonder de minste laadsessie.

Met de ENYAQ iV is het rijbereik bovendien des te groter doordat je het regeneratievermogen bij het remmen kunt optimaliseren: ofwel door het gewenste regeneratievermogen te bepalen met behulp van de spatels achter het stuur, ofwel door de ‘B’-stand te activeren. In die modus hoef je trouwens nog maar één pedaal te gebruiken (one pedal driving), aangezien het regeneratieniveau gemaximaliseerd wordt, wat het meteen mogelijk maakt om geen rijbereik te verliezen wanneer je in de stad rijdt. Bovendien stelt het EDI-programma – Electric by D’Ieteren – een volledig ecosysteem aan laaddiensten ter beschikking: laadstations voor bij u thuis of op uw bedrijf, laadpassen die toegang bieden tot het meest uitgebreide netwerk van publieke laadpunten van Europa (25 landen) en niet te vergeten de audit, het onderhoud en de beheerstoepassing EDI Charging, die tegelijk eenvoudig en praktisch is. Zoals vaak zit het hem allemaal in het hoofd…

D'Ieteren EDI

2. Een echt ecologisch voordeel

“Een ecologische auto vervuilt meer dan een auto met verbrandingsmotor als gevolg van zijn batterij of de elektriciteit die erin wordt opgeslagen.” Hoe vaak hebben we dat soort beweringen al niet gehoord? In plaats van zomaar in het wilde weg te roepen kun je er beter de cijfers bijhalen, want dan worden de zaken veel duidelijker. Het klopt dat de batterij verantwoordelijk is voor de grootste koolstofvoetafdruk van een EV (3/4), maar dat is veel minder dan men denkt. Dat zegt ook het befaamde Transport & Environment (T&E), dat CO2-voetafdrukken nauwgezet analyseert: de specialisten van die Europese koepel hebben in het licht gesteld dat elektrische voertuigen hun ‘CO2-schuld’ afkomstig van de productie van de batterij in iets meer dan een jaar aflossen en dat ze over heel hun levensduur meer dan 30 ton CO2 besparen in vergelijking met een conventionele auto met verbrandingsmotor. En ja, die berekeningen houden ook rekening met de aard van de opgeslagen elektriciteit.

Ook daarover is T&E expliciet: een elektrische auto stoot in Europa gemiddeld drie keer minder CO2 uit tijdens het gebruik dan zijn tegenhanger met een verbrandingsmotor (waarvoor trouwens geen rekening wordt gehouden met het proces van winning/raffinage/transport van de brandstof), een verhouding die ook geldt voor België. In het slechtste geval, zo legt T&E uit, zal een elektrische auto met een batterij die in China gebouwd wordt en die rondrijdt in Polen (dat een groot deel van zijn elektriciteit produceert met steenkool), nog altijd 22% minder CO2 uitstoten dan een dieselauto en 28% minder dan een benzinewagen. En aangezien de batterijen van de ŠKODA ENYAQ iV in Europa geproduceerd worden met naleving van de strengste regels én in CO2-neutrale fabrieken… Nog een mythe ontkracht dus!

Skoda Enyaq iV

3. Zachte fiscaliteit op lange termijn

Het zal niemand ontgaan zijn: de Belgische regering heeft beslist dat vanaf 2026 alleen nog koolstofneutrale (lees: elektrische) voertuigen 100 procent fiscaal aftrekbaar zullen zijn. Die nieuwe wetgeving zal het belang van een auto met verbrandingsmotor, of het nu op benzine of op diesel is, tot nihil herleiden. Hun aftrekbaarheid zal de komende jaren namelijk sterk afnemen: het plafond zal worden teruggebracht tot 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en… 0 procent in 2028. Iets om rekening mee te houden dus. Nu al een ŠKODA ENYAQ iV aanschaffen is dan ook een intelligente keuze: enerzijds omdat u een maximale aftrekbaarheid geniet over heel de levensduur van de auto en anderzijds omdat de waarde van de ENYAQ iV de komende jaren behouden zal blijven – en zelfs zal toenemen – in vergelijking met die van brandstofwagens, die zal instorten als gevolg van een totaal omgekeerde ‘consumentenvraag’. Zelfs de slechtste leerling in wiskunde zal het voordeel snappen!

4. Totale vrijheid om te rijden

Terwijl een auto ooit synoniem van vrijheid was, is dat in werkelijkheid steeds minder zo. Toch in ieder geval voor de benzine- en dieselmodellen, die letterlijk worden verjaagd uit stadscentra. Niet alleen zal het aantal lage-emissiezones, zoals die er nu al zijn in Brussel, Antwerpen, Gent en binnenkort ook Luik, Namen en Eupen, de komende jaren nog toenemen, maar ook zullen reeds bestaande lage-emissiezones nog uitgebreid worden. Dat probleem is de ŠKODA ENYAQ iV natuurlijk vreemd, want met zijn volledig elektrische motor kun je zonder enige beperking overal rijden, op elk uur van de dag en de nacht, ook in andere landen, die soms nog strengere regels ter zake hebben dan het onze. Maar zolang hij elektrisch is, blijft mijn auto dus nog altijd mijn vrijheid.

5. Relaxed rijden en vlotte prestaties

Volgens een enquête die werd uitgevoerd door Rossel Research, noemt 97% van de ondervraagden die al een elektrische auto gebruikt hebben, de stille werking ervan als voornaamste kwaliteit. En dat is logisch: geen verbrandingsmotor, geen bewegende onderdelen en dus geen trillingen. Een elektrische auto is een plek van absolute rust waar je zelfs zonder het te beseffen minder luid gaat spreken, maar ook een plek waarin je tijdens die reizen momenten van herbronning vindt. Dat is de rustgevende atmosfeer die de ŠKODA ENYAQ iV biedt, een auto die ook de demping van andere geluidsbronnen verzorgt, zowel die van stroomlijngeluiden als die van rolgeluiden.

Kiezen voor de ŠKODA ENYAQ iV, is dus al deze dingen tegelijk: het plezier van ongebreideld en milieuvriendelijk reizen terugvinden, met daarbovenop een indrukwekkend rijbereik, een opmerkelijke flexibiliteit en onklopbare gebruikskosten. Dus waarom nog wachten?

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten