Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Heleboel technologie wordt eigenlijk niet gebruikt

Geschreven door Klaas Janssens op 13-10-2021

Volgens een studie van JD Power worden een heleboel technologische systemen die een hedendaagse auto tegenwoordig telt in de praktijk niet of nauwelijks gebruikt.

Genesis infotainment

Een hedendaagse auto begint steeds vaker op een smartphone te gelijken. We meten een zo groot mogelijk scherm hebben, maar in de praktijk gebruiken we slechts een fractie van de technologische mogelijkheden. Dat blijkt uit de zogeheten Tech Experience Index van JD Power, een onderzoek waarbij de kopers van een nieuwe wagen tijdens de eerste 90 dagen na hun aankoop gevolgd worden.

Eenderde van de technologische mogelijkheden wordt niet benut, aldus JD Power. Zelfs niet in de fase waarin de kersverse eigenaar zijn kraaknieuwe auto ontdekt. Het gedeelte waarin je applicaties kan kopen om de mogelijkheden van het infotainmentsysteem te verrijken, wordt nauwelijks gebruikt: 61% heeft de betreffende menusectie nooit bezocht, 51% zegt daar ook geen behoefte aan te hebben. 

Wel systemen zijn wel populair?

Sommige systemen moet je natuurlijk gebruiken, omdat ze altijd actief zijn. Of omdat ze elke keer uitgeschakeld moeten worden nadat je gestart bent, zoals actieve rijvakhulp. Het onderzoek van JD Power gaat jammer genoeg niet na welke systemen - of die piepjes die ermee gepaard gaan - eigenaars het vaakst op de zenuwen gaan werken, wel welke technologie ze eigenlijk nutteloos vinden. Daarbij staat de Gesture Control waarmee BMW pionierde bovenaan: mensen drukken liever op een knop dan gebarentaal te gebruiken. Ook het inmiddels ingeburgerde swipen en het pinchen wordt vaak als hinderlijk of onnauwkeurig gezien.

Er is ook technologie die wel gewaardeerd wordt. Vooral de digitale binnenspiegel kan op veel bijval rekenen van de deelnemers aan de studie van JD Power. Omdat die een concrete meerwaarde heeft tijdens het rijden (je kan 'door' de passagiers op de achterbank kijken) en tijdens het parkeren (je weet hoe ver je van de stoeprand en van de auto achter je verwijderd bent). De mate waarin nieuwe technologie gebruikt wordt, hangt ook sterk af van de uitleg die de verkoper geeft wanneer hij de nieuwe wagen overhandigd.

Tesla en Genesis op kop

Geen Tech Experience Index zonder ranglijst. Eigenlijk scoort Tesla het best, wat dus wil zeggen dat de door hun aangeboden technologie het meest gebruikt wordt door de nieuwe bezitters van hun modellen. In de puntenscore wordt ook rekening gehouden met de manier waarop de gebruikers de technologie ervaren en met het aantal technische problemen dat sommige systemen ondervond.

Toch staat niet Tesla, maar Genesis bovenaan. Omdat de tegenwoordig vanuit Austin, Texas opererende EV-constructeur JD Power niet in alle Amerikaanse staten de toestemming gaf om nieuwe eigenaars van een Tesla in het onderzoek op te nemen. Genesis deed dat wel en doet (veel) beter dan Cadillac en Volvo, die zilver en brons pakken na de diskwalificatie van Tesla. Daarna volgen BMW en Mercedes.

Opgepast: het betreft een studie bij Amerikaanse en Chinese, en dus niet bij Europese consumenten.

JD Power Tech Experience IndexBron: JD Power

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten