Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / De zware boetes voor de constructeurs in 2020

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-02-2019

De Franse president heeft een rapport gevraagd over de gemiddelde boetes die elke constructeur riskeert te betalen voor het niet naleven van de CO2-normen in 2020. Volgens de experts zal het minstens 500 miljoen kosten.

In 2020 moeten de constructeurs de CO2-uitdaging in Europa aangaan. Maar met de instortende dieselmarkt en de hybrides die het stokje niet echt overnemen, zal het plafond van 95 g CO2/km waarschijnlijk (zwaar) overschreden worden door veel merken. Met een zware boete als gevolg: €95 per extra gram (gemiddeld voor het gamma) en per verkocht voertuig. Als voorbeeld: 10.000 modellen verkopen die 100 g CO2/km uitstoten zal bestraft worden met een boete van €4.750.000!

Diesel en hybride

Deze limieten, vastgesteld door de Europese Commissie en het Europees Parlement in 2013 (lang voor Dieselgate) hebben alleen betrekking op CO2. Hybride en diesel kunnen de constructeurs helpen om hun uitstoot te verminderen. Maar de markt is in 2017 omgeslagen. De dieselmotoren hebben hun koppositie verkoren. Niet ten voordele van hybride of elektrisch, of zelfs CNG, maar van benzine, terwijl benzinemotoren meer CO2 uitstoten. Om duidelijkheid te scheppen, heeft de Franse president Emmanuel Macron een rapport gevraagd over de financiële risico’s die de fabrikanten lopen met deze Europese regel.

500 miljoen tot 1 miljard

Voormalig algemeen directeur van Renault, Patrick Pelata, en een auto-expert van BCG (Boston Consulting Group), Xavier Mosquet, zijn benoemd door het Elysée. Hun rapport schat dat de auto-industrie het doel niet zal bereiken op basis van “wat het vandaag doet”. Daarom zou het bedrag van de boetes, te betalen begin 2021, per fabrikant kunnen oplopen van 500 miljoen tot 1 miljard euro!

Voordeel voor Frankrijk?

Dag gezegd zijnde, kan het rapport van de Franse experts hun president geruststellen: de Franse constructeurs lopen minder risico om te laat te zijn en zullen minder hoge boetes moeten betalen, omdat ze meer kleine auto’s verkopen met compacte motoren. De Duitsers zullen daarentegen meer op technologie moeten vertrouwen om hun (min of meer) premium modellen binnen de lijntjes te krijgen. Anderen lopen het risico om in zware problemen te komen: de studie noemt met name de kwestie Italië, en Jeep in het bijzonder.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten